ادبیات تطبیقی یکی از مقوله‌های مهم در تحلیل آثار ادبی بین ملل مختلف است که اخیراً ذهن برخی از منتقدان معاصر را به خود مشغول داشته است. منتقدان برای بررسی تطبیقی آثار از روش‌های مختلف نقد ادبی بهره برده‌اند. یکی از این روش‌ها، نقد در حوزه زیبایی ‌شناسی است. نقد زیبایی شناسی، فرصت مناسبی برای تحلیل پدیده‌های مفهومی است که از طریق تجربه زیبایی در اثر ادبی به دست می‌آید. یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پدیده‌های مفهومی در آثار ادبی و خصوصاً شعر، عشق است که به صورت پرسش زیربنایی و ژرف نگرانۀ ("عشق چیست؟")، اغلب شاعران جهان را به خود مشغول داشته است؛ آنچنان که گاهی دیدگاه دو شاعر را که در ظاهر از یکدیگر دورند و افق‌های نگاه و پشتوانه‌های فرهنگی‌شان نیز متفاوت است، به یکپارچگی و یکسویه‌نگری می‌کشاند. برای نمونه، «احمد شاملو» در ادبیات فارسی و «نزار قبانی» در ادبیات عرب که به خوبی از این موهبت بهره برده‌اند. این مقاله می‌کوشد تا در این راستا و با نگاهی تطبیقی به شعر دو شاعر فوق، افق تازه‌ای را فرا روی نقد بگشاید. لذا، ضمن تبیین مبانی نظری مرتبط با موضوع، ابتدا، اندیشه و نگرش‌های دو شاعر در این زمینه، جداگانه استخراج و بررسی می‌شود؛ سپس پدیده‌های مفهومی کلّی حاصل از تفکر آنها، به طور تطبیقی، مورد تحلیل واقع می‌گردد.

منابع مشابه بیشتر ...

6387794b25ba8.jpg

زن در ایران باستان (سرگذشت و مقام زن در ایران باستان، زناشویی در ایران باستان)

هدایت الله علوی

کتاب زن در ایران باستان که توسط هدایت الله علوی نوشته شده است.و با جلد شومیز منتشر شده است. تحقیق در این مورد ما را همیاری داده است.که پیشینه‌ی نصفی از مردم اجتماع خود را بهتر شناخته ایم و باید دانسته باشیم که زنان ایرانی چطور زندگی کرده اند و سلوک آنان چه طور بوده است. کتاب زن در ایران باستان جایگاه والای زن در ایران باستان حاضر بودن فعال او در همه ی صحنه‌های جامعه و حقوق او داخل خانواده و اجتماع است. و از کودکی تا فوت و از اداره‌ی خانواده تا تکیه دادن بر اریکه‌ی پادشاهی و بازتاب تفکرات ایرانی درمورد زن می باشد.این کتاب شامل دو بخش جداگانه است. بخش نخست سرگذشت و مقام زن در ایران باستان که مطلبی تازه نگارش یافته است و بخش دوم به زناشویی در ایران باستان می پردازد. کتاب در سال 1377 و توسط انتشارات هیرمند منتشر شده است.

619f76849d73e.jpg

نماد در فرهنگ بختیاری

حسین مددی

در این نوشتار مبنا بر شناخت قسمتی از زندگی فرهنگی ایل تاریخ‌مدار بختیاری قرار دارد و سعی شده تا ریشه‌های پیدایش نوع نماد یعنی خاستگاه آنها و همینطور بررسی تطبیقی آنها با مذهب، باورها و انگاره‌هایی که در زندگی ایل بختیاری جاری بوده و سرچشمه بسیاری از امور نظری و عملی بوده است مورد کنکاش قرار گیرد. همه نمادها شاید کاربرد امروزی نداشته باشند و یا در همه مناطق بختیاری نشین قابل مشاهده نباشند، اما اگر زندگی بختیاری‌ها را در گذشته‌های دور و مکان های اصیل عشایری بررسی کنیم کاربرد نمادها را بهتر و بیشتر به روستائیان و یا شهرنشینان بختیاری می‌توانیم بیابیم. کتاب حاضر تالیف حسین مددی در سال 1386 توسط انتشارات مهزیار منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

571e7846406fb.PNG

تحليل ساختاري نقد

صدیقه علیپور

نقد امري انتزاعي است که از واکنش ذهني خواننده نشئت گرفته و موجب تحليل متني مي‌شود، هرچند برخي از متفکران، آن را تنها تعيين‌کننده ارزش آثار به شمار مي‌آورند. در نقد، اساسا با دو رويکرد (ارزياب و تحليل‌گر) مواجه هستيم که ما را به دو پديده خوانش و تاويل برمبناي قاعده در زماني (مولف‌مدار و تاريخ‌مدار) و قاعده هم زماني (متافيزيک متن و واکنش خواننده) درگير مي‌سازد و خواننده منتقد، متن را با تمامي بافت پيچيده ساختاري‌اش، به کمک عناصر پنهان و آشکار برون‌متني و درون‌متني، نقد مي‌کند. اين مقاله با قبول باور فوق، ابتدا نظريات و ضدنظريات موجود را درباره نقد بررسي کرده، سپس ضمن ترسيم دياگرام نقد، به تفسير آن به عنوان يک شبکه هوشمند ارتباطي، از منتقد به متن و جهان متنيت مي‌پردازد.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله