هکتور مونرو چادویک و نورا کرشاو چادویک طی تحقیقی درباره رشد ادبیات و چگونگی سیر تحول آن از ابتدا یعنی پیش از کتابت به ویژه در عصر پهلوانی دست به بررسی تطبیقی زدند. حاصل تحقیق آنان سه جلد کتاب رشد ادبیات شد که جلد اول آن درباره ادبیات باستانی اروپا و مخصوصا یونان است. در جلد دوم به ادبیات روسیه، شعر شفاهی یوگسلاوی، ادبیات کهن هند و ادبیات عبری مورد بررسی قرار گرفته است و تحقیق درباره ادبیات شفاهی اقوام ترک و تاتار، پلوپونزیایی و بعضی اقوام افریقایی در جلد سوم آمده است. نتیجه تحقیق در ادبیات باستانی اروپا این که ادبیات یونانی منبع ادبیات اروپا است و عناصر پهلوانی جزایر بریتانیا نیز به ادبیات فرانسه راه یافت و از آن طریق به اروپا تسرّی یافت. خاستگاه داستانهای منثور اروپا نیز از ایسلند است که ریشه بومی دارد. به جز ادبیات پهلوانی، ادبیات الهامی و پیشگویانه، ادبیات توصیفی، ادبیات اندرزی و حکم نیز مورد بررسی قرار گرفته است. فریدون بدره ای ترجمه این اثر مهم را بر عهده گرفت و در سال 1376 توسط انتشارات علمی فرهنگی آن را به طبع رساند. چادویک ها این کتاب را در سال 1940 به چاپ رساندند و در سال 1968 تجدید چاپ شد.

منابع مشابه بیشتر ...

619f76849d73e.jpg

نماد در فرهنگ بختیاری

حسین مددی

در این نوشتار مبنا بر شناخت قسمتی از زندگی فرهنگی ایل تاریخ‌مدار بختیاری قرار دارد و سعی شده تا ریشه‌های پیدایش نوع نماد یعنی خاستگاه آنها و همینطور بررسی تطبیقی آنها با مذهب، باورها و انگاره‌هایی که در زندگی ایل بختیاری جاری بوده و سرچشمه بسیاری از امور نظری و عملی بوده است مورد کنکاش قرار گیرد. همه نمادها شاید کاربرد امروزی نداشته باشند و یا در همه مناطق بختیاری نشین قابل مشاهده نباشند، اما اگر زندگی بختیاری‌ها را در گذشته‌های دور و مکان های اصیل عشایری بررسی کنیم کاربرد نمادها را بهتر و بیشتر به روستائیان و یا شهرنشینان بختیاری می‌توانیم بیابیم. کتاب حاضر تالیف حسین مددی در سال 1386 توسط انتشارات مهزیار منتشر شده است.

6177dc5688ee1.png

نخستینه های تاریخ ادب فارسی

محمود حکم آبادی

این کتاب جمع پریشانی است از: کتاب‌های علمی و ادبی و ... که برای نخستین بار در موضوع یا موضوعات خاصی تألیف شده‌اند؛ منظومه‌هایی که به عنوان «اولین‌ها» به عالم شعر و شاعری تقدیم شده‌اند؛ داستان‌های منظوم یا منثوری که از قدیم‌ترین زمان‌ها تا روزگار کنونی به عنوان یک «نخستینه» سروده یا نوشته‌ شده‌اند؛ ابداعات ونوآوری‌های شاعران در حیطه قالب و محتوا؛ کلیاتی که در زمینه‌های مختلف اجتماعی، هنری، علمی، ادبی، تاریخی، داستانی و .... که در طول «هزاره اول و دوم آهوی کوهی» توسط نویسندگان، شاعران، هنرمندان، ادیبان، دانشمندان و اندیشمندان رخ نموده و به مرحله قبول عام رسیده‌اند و بعضاً به عنوان شاهکار شناخته شده‌اند. به طور کلی «نخستینه‌های تاریخ ادب فارسی» از هرگونه ابداع و نوآوری که در زبان و تاریخ ادب فارسی به ظهور رسیده است، سخن می‌گوید.