سهراب سپهري يکي از معدود شاعران نوپرداز معاصر است که حضوري عميق و اثربخش در ادبيات فارسي و شعر ايراني داشته است. در اين تحقيق سعي شده تا با سنجيدن اشعار نيمايي اين شاعر در ترازوي عروض شعر کهن فارسي، رابطه شعر او و شعر کلاسيک از نظر هارموني وزني نشان داده شود، بدين منظور تلاش شده که پس از بررسي و مطالعه اشعار اين شاعر، ضمن معرفي عنوان اشعار چهل و هشت گانه او که در حوزه قالب نيمايي سروده شده‌اند، با ذکر نام منبع و نام بحر، بسامد بحرهاي به کار گرفته شده را با استفاده از جداول به صورت درصد درآورده و پس از بررسي هفت شعر از اشعار نيمايي او، ويژگي‌ها و تحولات ايجاد شده در آن اشعار در مقايسه با وزن شعر کلاسيک نشان داده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6537d3bcd84cb.jpg

بازخوانی دو منظومه‌: ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد فروغ فرخزاد، مسافر سهراب سپهری‌

عنایت سمیعی

در این اثر، نگرش و دیدگاه‌های سهراب سپهری و فروغ فرخزاد که در آثارشان انعکاس یافته، بررسی شده است .برای این منظور، نگارنده شعر ((مسافر)) سهراب سپهری را برگزیده، ابتدا ساختار درونی و بیرونی آن را تشریح و سپس بنیان‌های فکری و معرفت‌های عرفانی، روان شناختی و تاریخی آن را بیان می‌کند .در بخش دوم نیز برای بررسی و تبیین نگاه فروغ فرخزاد به مجموعه هستی، منظومه ((ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد)) انتخاب و بعد از بازخوانی، ساختار آن شروع و بیان شده است.

613d83ba404df.png

سهراب شاعر نقش‌ها

منوچهر آتشی

نیما، شاملو، اخوان، فروغ و سهراب شاعرانی نیستند که بتوان گفت درباره آنها گفتنی‌ها گفته و نوشته شده است. آنها جهانی دیگرگونه از شعر خلق کردند و همین ویژگی بود که شعر ایران را وارد مرحله‌ای تازه کرد. نویسنده در این کتاب برای بررسی شعر سهراب، به سراغ هشت کتاب او رفته و دوره شاعری او را به سه بخش تقسیم کرده است. در ادامه با توجه به هشت کتاب سهراب، شعر او را بررسی کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6491c127f2b90.jpg

مرجع‌شناسی ادبی و روش تحقیق

عباس ماهیار

کتاب «مرجع‌شناسی ادبی و روش تحقیق» نوشته‌ی «عباس ماهیار» است. «منابع راهنما»، «علوم ادبی»، «منابع علوم دینی»، «منابع علوم تاریخی» و «منابع علوم اوایل» عنوان مطالب اصلی است که در این اثر مورد بررسی قرار گرفته است. کتاب حاضر در مجموعه‌ی «فنون و مفاهیم ادبی» منتشر شده است. در یادداشت این مجموعه به قلم حسن انوری می‌خوانیم: «میراث عظیم ادب فارسی نیاز به آن دارد که از نو نگریسته شود، درباره‌اش تحقیق شود، ظرائف و لطایفش بررسی شود... طبیعی است که برای بازنگری و شناخت آثار ادبی باید ابزاری در اختیار باشد. به‌خصوص باید این ابزار به زبانی ساده در اختیار جوانان و دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان آثار ادبی قرار گیرد تا آن‌چنان که بایسته است این آثار را بشناسند و در جایگاه واقعی خود قرار دهند... پیش از این گزیده‌های «مجموعه‌ی ادب فارسی» و گزینه‌های «گنج ادب» را برای آن پایه‌گذاری کردیم تا نمونه‌های مناسبی از آثار ادبی همراه با شرح و توضیح در اختیار جوانان و دانشجویان قرار دهیم و اینک مجموعه‌ی «فنون و مفاهیم ادبی» را بنیاد نهاده‌ایم تا ابزاری باشد برای رسیدن به هدفی که در پیش گفته شد...

کلیات/کتاب شناسی
کتاب
606f10840e734.png

گزیده اشعار خاقانی

خاقانی شاعر بزرگ قرن ششم، بزرگ‌ترین شاعر پارسی‌گوی آذربایجان و قفقاز، ستایشگر روشنای صبحگاهان، مویه‌گر ویرانه‌های عبرت‌انگیز مداین، سراینده حبسیه‌های دردناک و مرثیه‌های سوزناک بوده است. بخش اعظم اشعار او در مدح و ستایش پادشاهان و امیران و بزرگان عصر است. بخشی دیگر از اشعار او را قصایدی شکل می‌دهد که بیانگر اعتقادات مذهبی اوست. قمستی دیگر نیز مراثی اوست. محسوس‌ترین خصوصیت شعری در عصر خاقانی، پیچیدگی و دشواری و دیریابی آن است. در این نوع شعر، شاعر سعی می‌کند از همه معلومات خود بهره جوید و تصاویر شعری را با اطلاعات علمی زمان خود درآمیزد. شعر خاقانی نمونه برتری از این نوع شعر است. در این کتاب گزیده‌ای از اشعار خاقانی به همراه شرح لغات و اصطلاحات دشوار آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب