دوبیتی‌های تالشی عناوین مختلفی دارد، از جمله: پهلوی، تالشه پرده (= پرده تالشی) و بید (= بیت). در این پژوهش، پانزده دو بیتی از چهارصد دو بیتی گرآوری شده از مناطق جنوب و جنوب غربی تالش، عمدتاً از ماسوله و آلیان و نیز مناطق دیگری چون شاندرمن، ماسال، ماسوله روخان، گشت روخان و قلعه روخان، همراه با معنی آنها ارائه شده است. نگارنده این دوبیتی‌ها را از سال 1335 به شیوه میدانی گردآوری کرده است. بیشتر آنها را از زنان حفظ کرده‌اند و غالباً این دوبیتی‌ها در ترانه‌های تالشی به کار رفته است. امید است گردآوری آنها خدمتی باشد به فرهنگ و ادب این مرز و بوم.

منابع مشابه بیشتر ...

5fbd4b19a83fd.jpg

کتاب ماسوله

پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی ماسوله

کشور ایران به دلیل اهمیت جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی و به دلیل برخورداری از معماری و شهرسازی غنی و طبیعت بکر و زیبایش، همواره سوژه قلم‌فرسائی جهانگردان، بازرگانان، مسافران و مشاهده کنندگان ایرانی و خارجی قرار گرفته است. این نوشته ها بنا به توانایی ادبی نویسنده و امکان بهره‌گیری از شرایط زمان و دیگر مولفه‌ها، گاه بسیار تفصیلی با توصیف جزئیات و گاه بیانگرشمایی کلی از سوژه است، که به صورت پراکنده در کتاب‌ها و مجموعه‌های گوناگون به چاپ رسیده است. ماسوله نیز به دلیل ترکیب معماری و طبیعت مفتون کننده‌اش، الهام‌بخش تعدادی مورخ، شاعر، و مشاهده‌گر فرهیخته قرار گرفته است و نوشته‌هایی در توصیف معماری، طبیعت، آداب و سنن، گویش و غیره به صورت پراکنده و در کتاب‌ها، جنگ‌ها، گاه‌نامه ‌ها و مجموعه‌های ادبی به چاپ رسیده است. کتاب ماسوله مجموعه مقالاتی در مورد شهر تاریخی ماسوله است که در دو بخش تنظیم شده است.

592af0428051a.jpg

دیوان کوچک سیدشرفشاه طالش دولابی بانضمام رساله کلمات و عبارات میرزا محمود شاه خالی

پیر شرفشاه دولابی گیلانی، از مشایخ سلسله ادهمیه، عارف و شاعر قرن هفتم هجری بود که پدر شعر گیلکی دانسته می‌شود. وی در قالب دوبیتی شعر می‌سرود. اشعار گيلکی و تالشی وی در یک ديوان گرد آمده است. دیوان پیش رو مشتمل بر 54 دوبیتی و یک بیت مفرد است. در ادامه کتاب حاضر، رساله کلمات و عبارات میرزا محمود شاه خالی یکی دیگر از صوفیان گیلانی گنجانده شده است که به اهتمام احمد سواررخش و توسط انتشارات خانقاه صفی علیشاهی در سال 1361 به چاپ رسید.