مولانا جلال‌الدين محمد مولوي از عارفان و بزرگان اين مرز و بوم است. وي کتاب‌گران سنگ مثنوي را براي آموزش و تعليم مريدان و ديگر خوانندگان خويش به نظم درآورده است، ليکن در اين کتاب، به ظاهر با زننده‌ترين هزل‌ها و کلمات سست روبرو مي‌شويم و همين، سبب شده بسياري از محققان وي را سرزنش کنند و مدعي شوند که مولوي مجاز به آوردن چنين هزل‌ها و کلماتي نبوده است. در اين جستار تلاش مي‌کنيم ابتدا طنز و هزل را از ديدگاه برخي صاحب نظران تعريف کنيم و سپس اين نکته را باز کنيم که مولانا جلال الدين بلخي منحصرا در جهت تعليم و آموزش نکته‌هاي عالي اخلاقي و عرفاني سود جسته است.

منابع مشابه بیشتر ...

658ae967ade05.jpg

شرح گلشن راز شیخ محمود بن عبدالکریم شبستری

شیخ محمود شبستری

کتاب حاضر مشتمل بر دو گفتار به زبان فرانسوی، به خامه توانای استادان گرامی دکتر صفا و لیوه روسای محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و استراسبورگ و یک مقدمه از نویسنده در معرفی کامل نسخه خطی کتابخانه ملی و دانشگاهی استراسبورگ و شرح یکصد و شصت و هشت بیت از مثنوی گلشن راز که متاسفانه شارح عارف آن تاکنون ناشناخته مانده است. و در آخر تعلیقاتی که برای حل مشکلات و توضیح و تعریف لغات و مصطلحات عرفانی و فلسفی به کوشش نویسنده فراهم گردیده است.

657481d2cd457.jpg

دیوان موسوی: شامل مثنویات، غزلیات، قصاید و متفرقات

سیدجعفر موسوی

این کتاب اشعار فارسی سیدجعفر موسوی حاوی الف) دو مثنوی در بحر خفیف-مخبون محذوف-یکی تحت عنوان (حدیث نفس) شامل موضوعات مختلف در حدود (1723) بیت، و دیگری (بالاخانه غمها) که از نوشته نویسنده معروف (مصطفی لطفی منفلوطی مصری) برداشته شده است و در حدود (303) بیت می باشد. ب) غزلیات ج) متفرقات د) قطعات

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57e4f1b876088.PNG

روزگار، خرد و جهل از دیدگاه ناصرخسرو قبادیانی و احمد شوقی

محمدرضا ساکی

ناصر خسرو و احمد شوقی اگرچه هم از نظر زمان و هم از نظر مکان زندگی، بسیار از هم دورند و به دو فرهنگ و تمدن و دو زمان متفاوت تعلق دارند، لیک در پرداخت و بیان برخی مضامین؛ دیدگاه‌هایی شبیه به هم دارند. در این جستار، تلاش می‌کنیم به بررسی تطبیقی دیدگاه این دو شاعر درباره روزگار، خرد و جهل بپردازیم.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/پژوهش‌های تطبیقی
مقاله
56d0be4c931a8.PNG

تحلیل و بررسی تطبیقی زندگی و مرگ از دیدگاه رودکی و متنبی

محمدرضا ساکی

زندگی چیست؟ ما از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم؟ اینها دو پرسش اساسی زندگی آدمیان است. پاسخی که هر فرد برای این پرسش‌ها می‌یابد، جهان بینی وی را شکل می‌دهد و بر آن اساس چگونه زیستن را می‌آموزد. در این جستار، تلاش کرده‌ایم دیدگاه رودکی ـ شاعر بزرگ پارسی گوی ـ را با دیدگاه متنبی ـ یکی از شاعران بزرگ تازی ـ درباره مرگ و زندگی مقایسه کنیم؛ نیز هریک از این دیدگاه‌ها را بررسی و تحلیل کنیم.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/پژوهش‌های تطبیقی
مقاله