سید احمد حکم آبادی (1324- 1269ش) که بعدها به نام کسروی مشهور شد، زبان شناس، تاریخ نگار، پژوهشگر، حقوقدان و اندیشمند ایرانی بود. وی استاد ملی گرای رشته حقوق در دانشگاه تهران و وکیل دعاوی بود که به دست فدائیان اسلام ترور شد. او بنیان گذار جنبش سیاسی- اجتماعی موسوم به «پاک دینی» با هدف ساختن «هویت ایرانی سکولار» بود. وی نه تنها خواستار اصلاح جامعه و مبارزه با خرافه و آداب اجتماعی بود بلکه معتقد به سره نویسی و پالایش زبان فارسی نیز بود. کسروی به دلیل داشتن عقاید ضددینی و تاختن به باورهای سنتی، دینی و اخلاقی مخالفان بسیاری داشت. از او بالغ بر 70 اثر به زبان فارسی و عربی به جا مانده است که تاریخ مشروطه ایران از مهمترین آنها و امروزه مرجع تحقیق در باب جنبش مشروطه است. کتاب حاضر، حاصل گفتگوهای احمد کسروی در شش نشست است. کسروی در کلام خود گاهی از لغات مهجور استفاده کرده که فهرست و معنی آنها در آخر کتاب ذکر شده است. در آخر هر نشست هم، صحبت او جمع بندی شده است. این اثر، اولین بار در سال 1324 و چندی پس از ترور ناموفقش به طبع رسید و او این اثر خود را به محمود تفضلی تقدیم کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

661e946f64c1f.jpg

در پاسخ کسرویان - بخش دوم

میرابوالفتح دعوتی

کتاب در پاسخ کسرویان جلد دوم کتاب "در پاسخ اشکالات کسروی است از میرابوالفتح دعوتی و مقدمه ناصر مکارم و کتاب حاضر در ذکر ایرادهایی به کسروی و کسرویان است

658191fb1050c.jpg

آموزش‌های زرتشت پیامبر ایران درباره روش اندیشیدن و کامیاب شدن در زندگی

تهمورث ستنا

آموزش‌های زرتشت پیامبر ایران درباره روش اندیشیدن و کامیاب شدن در زندگی ، تألیف تهمورث ستنا با ترجمه موید رستم شهزادی، مشتمل بر ترجمه و تفسیر مهم‌ترین بخش اوستا، یعنی گاهان، سرودهای زرتشت است. هدف نویسنده، شناساندن روح و مفاهیم اخلاقی گاهان به‌ویژه برای جوانان است و همین‌طور که خود او بیان کرده، تا حد امکان از به کار بردن اصطلاح‌های تخصصی احتراز جسته است. کتاب فاقد فصل‌بندی است. نویسنده ابتدا کلیاتی درباره اوستا و مهم‌ترین بخش آن گاهان بیان کرده و در ادامه، ترجمه سه دعای زرتشتی، یعنی اشم وهو، یثا اهو و ینگه هاتام را آورده و مفاهیم اخلاقی آن‌ها را توضیح داده است. از آنجایی که گاهان مشتمل بر پنج بخش، یعنی اهونودگاه (هات‌ 28-34)، اشتودگاه (هات43-46)، سپنتمدگاه (هات 47-50)، وَهو خشتر (هات 51) و هیشتوایشت (هات 53) است، نویسنده با آوردن هر بخش، بندهای مربوط به هر کدام را نوشته است. روش او این‌گونه است که ابتدا پیام و مفهوم هر بند را به‌طور مختصر بیان کرده و در ادامه، ترجمه بند مربوط به آن را می‌آورد

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

650ef4f4691cc.jpg

راه رستگاری‌

احمد کسروی

در این کتاب برخی دیدگاه‌های"احمد کسروی" در باب مسائل اجتماعی و فلسفی دین، همچنین مفهوم و شیوه‌های رستگاری بازگو شده است .عناوین برخی مباحث کتاب بدین قرار است : "دین برآشفته و هم سست گردیده"، "دین چیست و برای چیست"، "آفریدگار"، "راه دین و راه دانش جداست"، "جان و روان"، "مردان خدا"، "زردشت و مانی"، "پاکدینی"، "فلسفه"، "صوفیگری"، "خراباتیگری"، "آیین زندگی" و "آموزگاران و فرهیختاران".

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب
63e4e083ecc6f.jpg

شیخ صفی و تبارش

احمد کسروی

کتاب حاضر در سه گفتار به معرفی تبار و شجره شیخ صفی و سیادت خاندان صفویان اختصاص دارد .این نوشتار، نقد و تفسیری است بر کتاب "صفوه الصفا" نوشته "ابن بزاز" .عناوین سه گفتار بدین قرار است :"صفوه الصفا و تاریخچه آن"، "تبار شیخ صفی‌الدین، شجره سیادت شیخ صفی" و "کیش شیخ صفی".

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب