در اين مقاله، متن سنگ‌نبشته‌اي از شيلهک- اين شوشينک، فرمانرواي بزرگ ايلام (حدود 1150 تا 1120 پ م)، ارائه شده است. در اين سنگ‌نبشته 28 سطري، همانند ديگر نوشته‌هايش، وي نخست خود و خانواده اش را معرفي کرده و از بهر همگي تندرستي و زندگاني ديرپايي را آرزو مي‌کند. سپس از برپايي اين سنگ‌نبشته، نوشتن نام خود بر آن، بخشش زميني به کسي که آيين ويژه ديني را براي او انجام داده است، سخن مي‌گويد و سرانجام هزينه‌هاي برپايي آيين را برمي‌شمارد.

منابع مشابه بیشتر ...

601ea6063692e.png

درآمدی بر تاریخ ادبیات فارسی

روبن لوی

از سنگ‌نبشته‌ها و کتیبه‌های برجای مانده از شاهان هخامنشی در نقش رستم و تخت جمشید می‌توان به ظهور ادبیات ملی در 521 ق.م. در ایران پی برد. نویسنده این کتاب پس از معرفی این کتیبه‌ها، به نقطه‌عطف‌هایی نظیر ظهور زرتشت، ورود اسلام به ایران و حمله مغول توجه کرده و تأثیر هر یک از این حوادث را بر ادبیات ایران بررسی کرده است. کتاب با بیان وضعیت ادبی ایران در آغاز مشروطیت پایان یافته است.

5f79afcbb7ecd.png

خط میخی فارسی باستان؛ اقتباس یا ابتکار، میراثی از کوروش یا داریوش

بدرالزمان قریب

زبان فارسی باستان یکی از دو زبان ایرانی باستان است که از آنها متن مکتوب باقی مانده است. این متون در یادمان‌های شاهان هخامنشی که از اواسط سده ششم تا اواسط سده چهارم پیش از میلاد در ایران امروز و گستره جغرافیایی بزرگی از جهان متمدن آن روز فرمانروایی می‌کردند، کشف شده‌اند. بیشتر این متون که به گونه‌ای از خط میخی نوشته شده‌اند، بر صخره کوه، دیوان پلکان و ستون کاخ‌ها، لوح‌های سنگی و فلزی از طلا و نقره، سنگ‌نگاره‌ها و پوشش سنگی مجسمه‌ها دیده می‌شود. در این کتاب درباره این خطوط و نویسه‌ها و همخوان‌های آنها مطالبی ارائه شده است. همچنین رابطه سه روایت سنگ‌نوشته‌ها در یادمان بوستان بررسی شده است.