در بيشتر کتاب‌هاي بديع فارسي و عربي، در بحث حسن تخلص، به برخي از آنچه گريز به ستايش را مي‌آرايد و آنچه موجب زشتي آن مي‌شود، اشاره‌هايي شده و نمونه‌هايي از گريز نيک آورده شده است. اما توجه به اصول فصاحت و بلاغت، همچنين مجموعه شرايط ستايش نامه‌ها و نمونه‌هاي گريز استادان ستايش‌سرايي در ادب فارسي، نکات بيشتري را در اين باره روشن مي‌سازد. نوشته پيش روي، پس از بررسي ستايش نامه‌هاي فارسي و آراي بديعيان و ناقدان عرب و ايراني، به اصول‌ گريز نيک مي‌پردازد و براي نخستين بار، بيش از سي نمونه زشتي گريز را تا آغاز سده هفتم، همراه با تبيين هفت عيب لفظي آنها، بررسی می‌کند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

592d29b34cd80.PNG

دو تقسیم‌بندی قدیم از کرامات صوفیه

شهرام آزادیان

کرامات صوفیه از جمله موضوعاتی است که جای بحث بسیار دارد و طبعا اولین قدم در این راه، تقسیم‌بندی این کرامات است. در این مقاله، دو تقسیم‌بندی قدیم از این کرامات، معرفی و تلخیص شده‌اند؛ اولین تقسیم‌بندی از سبکی، حالتی عینی و دارای مصداق است، ولی تقسیم‌بندی دوم، از ابن عربی، اصولا ذهنی است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
مقاله
57d656d748574.PNG

نگاهي به تصحيح متون در دوره قاجار

شهرام آزادیان

در اين مقاله ابتدا درباره روش تصحيح متون در دوره قاجار ذكر شده، سپس تعدادي از مهم‌ترين متون چاپ شده در اين دوران معرفي و بررسي شده‌اند. هدف اين مقاله نشان‌دادن اولين نمونه‌هاي تصحيح متون در ايران است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی پژوهش‌ها/پژوهش‌ در نثر و متون
مقاله