قاضی میر احمد منشی (حدود 1005 – 953 ق) نویسنده و مورخ قرن دهم و اوایل قرن یازدهم،‌ استاد اسکندر بیک صاحب ذیل عالم آرای عباسی است. پدر قاضی میر احمد از مقربان درگاه شاه طهماسب بوده و میر احمد نیز چهار سال منشی حکومت خراسان شاهزاده ابراهیم بود. وی شعر و انشا، هیأت و ریاضی، صرف و نحو و خط ثلث را نزد استادان روزگار فراگرفت و علاوه بر اینها در هنرهای دیگر هم سرآمد بود. از او علاوه بر گلستان هنر، خلاصه التواریخ، مجمع الشعرا و جمیع الخیارتذکره الشعرا نیز باقی است. پیش از او نیز معاصرین وی راجع به خطاطان و نقاشان آن زمان پرداخته بودند ولی کتاب گلستان هنر با وجود اختصار مطالب، کامل ترین و آخرین آنهاست. تصحیح کتاب حاضر را احمد سهیلی خوانساری از روی 6 نسخه انجام داده است. این کتاب قاضی منشی به زبان روسی و انگلیسی نیز ترجمه شده است. در مقدمه کتاب، درباره تاریخ پیدایش خط عربی و فارسی، تاریخ نقاشی و نقاشان مشهور مطالبی بیان شده و مطالب کتاب نیز در چهار فصل تبویب شده است: خط ثلث و پیدایش آن، خوشنویسان تعلیق و نسخ تعلیق و ذکر احوال خوشنویسان مواد فصول را تشکیل می دهد. در خاتمه کتاب نیز جدول بندی، تذهیب و طرز ساختن رنگهای مختلف بیان شده و نمونه خط یا نقاشی هر هنرمند آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65df52dae0cf2.jpg

تذكره علوي احوال و اثار 110 يكصد و ده گوينده فارسي زبان در مدح و منقبت علی (ع)

رضا ثابتی

کتابی که از نظر خوانندگان می گذرد مجموعه آثار گرانبهاییست که در طی قرنها در منقبت نابغه بزرگ بشریت علی (ع) گفته شده و مدتها وقت صرف آن گردیده تا از میان اوراق فرسوده کتابها اخراج و بعد از تطبیق و مقایسه با نسخ دیگر به این صورت در آمده است. اشعار این مجموعه از 110 گوینده انتخاب و بر هریک شرح حال کوتاهی افزوده شده عموما متعلق به کسانی است که از عهد صفویه به بعد در ایران ظهور کرده اند به دلیل آنکه مذهب تشیع تا روزگار سلطنت صفویه در ایران رسمیت نداشت و خواه و ناخواه شاعرانی که پیش از آن عهد می زیسته و به مذهب تشیع علاقه نشان می دادند به علت عدم آزادی از ساختن اشعار مذهبی خودداری کرده و اگر احیانا گوینده دست به چنین کاری میزد ناگریز از مدح خلفای دیگر بود چنانکه در یکی از قصائد سعدی این نکته کاملا آشکار است. پس در حقیقت ساختن اشعار مذهبی از عهد صفویه در ایران رواج یافت و ناگزیر مجموعه حاضر حاوی آثاریست که از آن عهد تا به امروز به وجود آمده است

63666643a4210.jpg

یادنامه محمدرضا کلهر

جمعی از نویسندگان

این یادنامه کتابی است در خصوص استاد خوشنویسان محمدرضا کلهر که در سال 68 توسط انتشارات انجمن خوشنویسان در ساری به چاپ رسیده است. درباره این استاد می توان گفت میرزا محمدرضا کلهر متولد ماه شهریور(۱۲۴۵- ۱۳۱۰ه‍.ق/ ۱۸۲۹- ۱۸۹۲ م) از ،استان کرمانشاه شهرستان گیلانغرب است. این کتاب به مناسبت یکصدمین سال درگذشت استاد بزرگ خوشنویسی ایران همزمان با دومین کنگره سراسری خوشنویسان ایران منتشر شده است.