در اين مقاله سعي شده است تاثير حماسه‌هاي ديني فارسي بر اشعار کردي غلام رضاخان ارکوازي ـ شاعر بزرگ کردي سراي شيعي ايلامي ـ از نظر تطبيقي بررسي موارد مقتبس و ملهم از حماسه‌هاي ديني در شعر او نشان داده شده است. از آنجا که کردهاي شيعه مذهب، بخش اعظمي از جمعيت ايران را تشکيل مي‌دهند و در روند شکل‌گيري مذهب تشيع نقش داشته‌اند، بررسي تطبيقي اين نوع ادبي در زبان فارسي و زبان کردي جنوبي (زبان کردهاي شيعه مذهب) حائز اهميت است، چرا که مي‌تواند به شناخت زمينه‌هاي مذهبي و فرهنگي و ملي و طبعا حرکت به سوي همگرايي افزون‌تر منجر شود.

منابع مشابه بیشتر ...

58997aab41a23.PNG

تطبیق عنصر خیال، در متن و نگاره‌های خاوران‌‌نامه، با رویکرد نقد تخیلی گاستون باشلار

فتانه محمودی, اعظم حاج‌حسنی

این مقاله، پژوهشی بینارشته‌ای در قلمرو ادبیات تطبیقی است که با رویکرد امریکایی ادبیات تطبیقی و نظریه هنری رماک و براساس نقد تخیلی گاستون باشلار، رابطه تصویر و متن در خاوران‌نامه را تحلیل می‌کند. گاستون باشلار شناخت تخیل شاعر و هنرمند را از ورای تحلیل تصاویر ادبی یا هنری مبنای اندیشه خود قرار می‌دهد. او در تصاویر مورد مطالعه خود عناصر چهارگانه آب و باد و آتش و خاک را ـ که از دیرباز در تمدن کهن شرق نیز مطرح بوده‌اند ـ به عنوان قالبی برای سنجش عناصر مؤثر در تخیل نویسنده در نظر می‌گیرد و از کهن‌الگوهای اسطوره‌ای و تحلیل تخیل هنر آفرین، براساس جلوه مادی عناصر چهارگانه، استفاده می‌کند. هدف نقد بر محور تخیل تولید (عناصر اربعه) و تخیل مادی (استعمارات و تشبیهات) از دیدگاه باشلار و تطابق آن با نگاره‌های خاوران‌نامه است. داستان‌های خاوران‌نامه حول پهلوانی‌ها و رشادت‌های حضرت علی (ع) و اصحاب ایشان در برابر دشمنان و کفار بوده، شامل داستان‌هایی حماسی و اسطوره‌ای و افسانه‌ای است که مایه اصلی آنها حوادث تاریخی‌ای است که با حوادث خیالی به آنها شاخ و برگ داده‌اند. پس از بررسی و تطبیق شماری از نگاره‌ها با اشعار این نتیجه حاصل شد که تخیل تولیدی و همچنین تخیل مادی از دیدگاه باشلار، یکی از ابزارهای هنرمند برای تصویرگرای این منظومه بوده است.

5873fa2304392.PNG

مجموعه مقالات همایش بزرگداشت ملابمانعلی راجی کرمانی

جمعی از نویسندگان

استان کرمان از دیرباز مهد پرورش عالمان و عارفان و شعرای بزرگی بوده که همچون ستارگان فروزانی بر تارک آسمان کویر درخشیده‌اند. از جمله این فرهیختگان عرصه شعر و ادب می‌توان ملابمانعلی راجی کرمانی را نام برد که یکی از بزرگ‌ترین شاعران قرن سیزدهم و از عاشقان مولا علی (ع) است که این عشق و علاقه او در اثر ماندگارش «حمله حیدری» متجلی است. در مهرماه 1376 انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان کرمان ضمن بازشناسی و بزرگداشت این شاعر گرانمایه، جهت باقی ماندن آثار مکتوب این همایش اقدام به جمع‌آوری و چاپ مجموعه مقالات همایش نموده است که در این کتاب آورده شده است. سبک‌شناسی حمله حیدری ملابمانعلی راجی کرمانی/ محمود فضیلت؛ بررسی عناصر سازنده شعر در حمله حیدری/ محمدرضا صرفی؛ شیوه سخن‌سرایی راجی کرمانی/ اسماعیل حاکمی؛ راجی کرمانی، حمله حیدری و ویژگی‌های آن/ ابوالقاسم رادفر؛ تأثیر شاهنامه فردوسی بر حمله حیدری/ اسماعیل شفق و .... برخی از مقالات این کتاب را شکل می‌دهند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6589994f79fc2.jpg

شاعر قله های مه آلود: تصحیح‌، ترجمه و شرح اشعار غلام‌رضا ارکوازی به‌انضمام درآمدی بر کرد و سیر تاریخی و فرهنگی او و تاریخ استان ایلام‌

در فصل نخست کتاب درباره زیستگاه کردان، زبان کردی، و ادبیات کردی نکاتی مطرح گردیده، سپس تاریخ استان ایلام از اعصار کهن تا دوره حاضر به اختصار بازگو شده سرانجام زندگی و شعر "غلام‌رضا ارکوازی "بررسی می‌شود .فصل چهارم کتاب شامل متن انتقادی اشعار اوست و در فصل پنجم، متن اشعار "غلام‌رضا ارکوازی " با رسم‌الخط کردی درج می‌گردد .فصل پایانی کتاب نیز به شرح و ترجمه اشعار اختصاص دارد .

شرح حال/تک نگاری
کتاب