غزل نو با ويژگي‌هاي خاص ظاهري و معنايي خود، تقريبا از اواخر دهه چهل و با غزليات شاعراني چون حسين منزوي و سيمين بهبهاني در ادبيات معاصر آغاز گرديد. امروزه نيز در شاخه‌هاي گوناگون و تازه‌اي با استقبال بسيار شاعران مواجه شده است. غزل نو حاصل برخورد شعر سنتي فارسي و شعر نيمايي است. اما پيش از آن، زمينه‌هاي اين برخورد در غزل نيمه سنتي و غزل واره فراهم شده بود. اين مقاله كوششي است براي آشنايي با غزل نو و ويژگي‌هاي آن و بررسي پيش زمينه‌هايي چون غزل نيمه سنتي و غزل واره است که باعث شكل‌گيري غزل نو شده است. در اين مقاله ابتدا به اجمال ويژگي‌هاي غزل نو بيان شده و پس از آن به بررسي پيش زمينه‌ها و بسترهايي پرداخته شده که غزل نو از آنها تاثير پذيرفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

613f0f26a9609.png

سیر تحول غزل فارسی از مشروطیت تا انقلاب

محمدرضا روزبه

غزل تبلور و تجسم جان شعله‌تباران است و چون آتشی سبز در رگان عاطفه و حافظه قومی ما جریان و سیلان دارد. ظهور قالب‌های نو شعری، نه‌تنها غزل را از تپش و طنین باز نداشته، بلکه به آن شور و شتاب بخشیده است و غزل اصیل کوشیده تا انعکاس نبض‌کوب امروزیان و اکنونیان باشد. در این کتاب سیر تحول غزل فارسی از مشروطیت تا انقلاب اسلامی بررسی شده است. در این کتاب مباحثی چون چهره‌های شاخص غزل میانه و نو، ویژگی‌های غزل نو، غزل سنتی دوران معاصر، غزل مشروطه و عناصر شعر در این غزل و .... مطرح شده‌اند.

57db94300eb90.PNG

تصویر و شیوه‌های توصیف در غزل نو (با تکیه بر اشعار سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی)

فاطمه مدرسی, رقیه کاظم‌زاده

قالب غزل از عصر رودکی تاکنون به غیر از سروده‌های غزل سرایان ماندار، در حافظه ما، تصاویر تکراری و کلیشه‌ای از عشق مجازی، توصیف اندام معشوق زمینی و ... را حک ساخته است، اما در دوران معاصر برخی از شاعران تغییراتی اساسی در تصاویر غزل ایجاد کرده‌اند که بی‌تردید سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی، به عنوان سه زاویه مثلث غزل نو، غزل سرایانی هستند، که این امر مهم را بر عهده گرفته‌اند. آن‌ها با بهره گرفتن از تصاویر بکر و تازه و با دوری کردن از تصاویر مألوف و مأنوس غزل گذاشته، محیطی جدید را در غزل امروز به وجود آورده‌اند و به غزل، حیاتی نو و جانی تازه بخشیده‌اند. قابل ذکر است که، آشنایی‌زدایی غزل سرایان معاصر در تصاویر غزل، از سر تفنن و تفاخر نبوده است، بلکه از ضرورت مضامین تازه به این سنت‌شکنی دست زده‌اند، مضمون‌هایی که بدون این نوآوری‌ها، در قالب غزل خوش نمی‌نشست. داخل کردن تصاویر تازه، غزل امروز را از تازگی و بدعت بی‌مانندی سرشار ساخته و به غزل‌سرایان معاصر، به عنوان شاعرانی صاحب سبک، جایگاهی والا بخشیده است. این پژوهش بر آن است، که تصاویر و شیوه‌های توصیف در غزل نو را با تکیه بر اشعار سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی، مورد بررسی قرار دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

614aecb9e8056.png

شیراز شهر گل و بلبل: راهنمای نقاط دیدنی و آثار باستانی شیراز

علی محمدی

شیراز شهر گل و بلبل، شهر شاعران، شهر عارفان، دیار عاشقان، برج اولیاء، سرزمین عشق، شهر مسجدها، سرزمین باغ‌ها، مدفن شهدا، تربت حافظ، خاک سعدی، خال رخ هفت کشور و عروس ملک ایران است. این کتاب برای علاقمندان آثار باستانی شیراز و سیاحان و مسافران تهیه گردیده و در آن سعی شده تا تمام نقاط دیدنی و اماکن تاریخی این شهر، هم از جنبه ظاهری و هم از باب تاریخچه، همراه با عکس‌های قدیم و جدید آن معرفی شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
60002f03c72b7.jpg

سیمای اندلس (شکوه تمدن اسلامی)

علی محمدی

این نوشتار بر آنست تا دورنمایی از اندلس قبل و بعد از ورود اسلام و ترسیمی از برخورد مسلمانان با مسیحیان بعد از فتح اندلس و نیز رفتار مسیحیان با ایشان پس از شکست و پایان حکومت اسلامی در اندلس را نمایش دهد. از آنجایی که از اروپاییان نیز سخن به میان آمده، تلاش شده از محققان اروپایی نیز گواهی بر صدق مدعا بیاورد. در این مجموعه به سابقه تشیع و اسلام‌پذیری هر شهر، راویان برخاسته از منطقه و پیوند تاریخی شهر با عترت پیامبر (ص) سخنان پیشوایان معصوم درباره شهرها، فقهاء، محدثان، مفسران و حافظان و خطباء و شاعران متعهد هر منطقه، مطرح می‌گردد. از امامزادگان و بزرگان مدفون در شهر سخن به میان می‌آید. مبارزات مردم شهرها با کفار و اشرار ترسیم می‌شود. مساجد، مدارس، دانشگاهها و مراکز فرهنگی مهم شهر در پیش دید نسل جوان قرار می‌گیرد. آداب و سنن خوب و اسلامی مردم در ماه رمضان و محرم و عید فطر و قربان و غدیر و جمعه یادآوری می‌شود. روحیات و اخلاق اقتصادی، نظامی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی شهرها مطرح می‌گردد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب