571aa72ea59eb.jpg

سفرنامه کازاما سفرنامه و خاطرات آکی یو کازاما

تاریخ چاپ: ۱۳۸۰ هجری شمسی تیراژ: ۱۵۰۰ نوبت چاپ: اول شابک: ۹۶۴-۶۲۷۸-۸۴-۱ زبان: فارسی

شناخت ژاپنی ها از ایران و ایرانی با سفر هیئت ماساهارو یوشیدا در راستای روابط سیاسی تجاری در 1297هجری آغاز شد. مناسبات دوستانه بین دو کشور به سفرهای دیگر ژاپنی ها به ایران و تأسیس کنسولگری ژاپن منجر شد. آکی یو کازاما اولین نماینده رسمی (به عنوان وزیر مختار) کشور ژاپن در سال های 1311- 1308 شمسی بود. وی سیاستمداری عالم و دانشمند بود که در فرهنگ و تمدن ایران مطالعات دقیقی انجام داده و اوضاع اجتماعی و فرهنگی و سیاسی آن زمان را با نگاهی منصفانه بررسی کرده است. وی حاصل سفر کمتر از سه سال خود را در کشورش با نام «سرزمین بیابان، ایران، عربستان و ترکیه» به چاپ رساند. آشنایی و آگاهی گسترده کازاما از فرهنگ و تمدن، ادب، تاریخ، سنن و آداب مردم ایران جالب توجه است. در این سفرنامه که توسط دکتر هاشم رجب زاده استاد مطالعات خارجی دانشگاه اوساکا به فارسی برگردانده شده شیرینی گفتار، روانی کلام و محتوای سرشار و تحسین کازاما به خوبی محسوس است. دکتر رجب زاده این ترجمه را در سال 1380 شمسی به زیور طبع آراست.

منابع مشابه بیشتر ...

6644cf685d7cb.jpg

مجموعه مقالات مردم‌شناسی ایران - جلد اول

سیدعلی اصغر شریعت زاده

"مردم‌شناسی ایران "اولین شماره از مجموعه حاضر، حاوی سلسله مقالاتی است از "سید علی اصغر شریعت‌زاده "در خصوص فرهنگ عامه، آداب و رسوم و انسان‌شناسی مردم نقاط مختلف ایران که با این عناوین به طبع رسیده است :سنت، نقاره‌خانه آستان قدس رضوی، آداب میزبان در اسلام، پوشاک محلی ایران، آلاچیق ترکمن، مسکن سنتی در سیستان و بلوچستان، ترانه‌های عامیانه میامی، و تعزیه .

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.