مجموعه بناهای مذهبی حضرت معصومه همانند دیگربناهای مذهبی ایران از شکوه و عظمت خاصی برخوردار است. حضرت معصومه (س) خواهر گرامی امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) حدود سال 200 هجری برای دیدار برادر گرامی که در خراسان اقامت داشتند عازم مشهد می‌گردند. مسافرت حضرت معصومه در مکانی بین جاده قم ـ ساوه به علت کسالت نیمه تمام می‌ماند و سرانجام در شهر قم دعوت حق را لبیک می‌گویند. مقبره حضرت معصومه (س) در طی هزار سال به علت علاقه شیعیان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و بناهای دیگری به آن افزوده شد. به طوری که امروزه همانند دیگر مجموعه‌های مذهبی مانند نجف ـ کربلا و مشهد از اهمیت خاصی برخورداراست. لازم به یادآوری است که در شماره گذشته مجله دانشکده ادبیات روند شکل‌گیری مجموعه مذهبی حضرت رضا (ع) برادر گرامی آن حضرت (س) اجمالا مورد بررسی قرارگرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

61a778177aeed.jpg

آرامگاه بزرگان و مشاهیر ایران

اشرف حسینی سها

گور بسی عبرت انگیز است اگر کسی روزی به مزار عزیزان قدم گذارد و خفتگان وادی خاموشی را از نظر بگذراند و آنهمه آرزوهای مدفون شده را به خاطر بیاورد و در نظر خود مجسم کند که این خفته از یاد رفته روزی منشا حرکت و نشاط و مظهر علاقه افراد بوده چه بسا بخاطر او دلهایی به لرزش درمی‌آمده و یا چه عوالم شوق انگیز و غم افزائی را طی کرده است. بهر صورت آرامگاه هم برای حیرت زندگان و هم به منظور تجسم کارهای آیندگان بسی آموزنده است. نویسنده نیز از این رو آرامگاه را که پایان همه چیز است انتخاب کرده و کوشیده برگزیدگانی را از راه مزار آنها بیاد بیاورد

58ba713f12dc0.PNG

نسخه‌ای خطی که درست شناخته نشد

عبدالرب عرفان

در بخش ششم فهرست نسخ خطی فارسی کتابخانه موزه سالار جنگ، حیدرآباد، اثری به نام «گلدسته» به شماره 2310 معرفی شده است. فهرست‌نگار کتابخانه نامبرده در شناختن این نسخه موفق نشده است. زیرا «گلدسته» مشتمل بر اشعار برگزیده سخن‌سرایان هند نیست و شخصی که آن را گردآورده ناشناخته نمی‌باشد، بلکه «گلدسته» انتخاب اشعار تنها شاعری به نام منیر است و خود منیر آنها را گرد آورده است.