وجود عرفاي بزرگوار پارسي‌گويي چون شرف‌الدين احمد بن يحيي منيري در شبه قاره به مرور ايام موجب آگاهي عموم مردم هند و گرايش آنان به دين مبين اسلام شده است. تلفيق عرفان اسلامي و زبان فارسي در هند، ضرورت پژوهش و بحث درباره ارزش و اهميت آثار فارسي باقي مانده در آن خطه و اهتمام در احياي آنها را ايجاب مي‌کند. يکي از اين آثار گرانقدر عرفاني "مکاتيب صدي" يا صد مکتوب شرف‌الدين است که آن را با نثر فصيح و عالمانه فارسي خطاب به مريدان خويش نگاشته است. اين امر علاوه بر اينکه گوياي بسط و گسترش عرفان اسلامي در آن خطه است، نشان مي‌دهد که به شهادت آثار موجود، زبان فارسي نه تنها در شهرهاي بزرگ، بلکه در اقطار و اکناف شبه قاره هند رواج داشته و زبان مجالس وعظ و محافل ادبي و عرفاني و نامه‌نگاري‌هاي دوستانه و رسمي آن ديار، زبان شيواي فارسي بوده است. بررسي و تحليل "مکتوبات" هم از جنبه ادبي و هم از لحاظ محتوا اهميت دارد، لذا در اين مقاله پس از شرح مختصري درباره احوال و آثار شرف‌الدين، به تحليل محتواي "مکتوبات" و ارايه نمونه‌هايي از چند مکتوب پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

5b0e7f9b66afc.png

مکاتیب سنایی

ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی

حکیم ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی افزون بر کتب مهم و ارزنده و جاویدانی چون کلیات دیوان، حدیقة الحدیقة، طریق التحقیق و .... آثاری در نثر نیز دارد که از جملۀ آنها نامه‌های اوست. سنایی این نامه‌ها را به یاران و دوستان و اعیان و امراء مثل بهرام‌شاه غزنوی و ابوالقاسم درگزینی و عمر خیام نوشته است. از روی این نامه‌ها درباره سرگذشت سنایی و طرز تفکر او در دوره‌های مختلف زندگی اطلاعات ارزشمندی به دست می‌آید. همچنین از روی این نامه‌ها و به مساعدت آثار منظوم وی و کتب تاریخی و ادبی آن زمان، درباره احوال کشورها و بلاد عهد سنایی و شخصیت‌های معاصر وی، مطالب عمده حاصل می‌شود.

594fae112a0f0.jpg

مکتوبات امام ربانی دفتر دوم

شیخ احمد فاروقی سرهندی (971- 1034 هجری) مشهور به مجدد الف ثانی و امام ربانی، از بزرگان طریقت نقشبندیه بود که در زنده نگه داشتن اسلام در سرزمین هند تلاش بسیار کرد. ریشه های محکم علم و دانش او با اعتقاد کامل به دین رشد یافت و برای مبارزه با افکار انحرافی علیه اسلام و پیامبر (ص)، اثبات النبوه را نگاشت. سرهندی برای احیای ارزش های اسلامی و بیان آرا سیاسی و صوفیانه خویش، به اشخاص مختلف نامه نگاشت و پس از مدتی نامه های مذکور را جمع آوری و با نام مکتوبات منتشر نمود. کتاب حاضر دفتر اول مکتوبات امام ربانی و مجموعه ای از 124 مکتوب عرفانی و ادبی او، اسامی بزرگان نقشبندیه، اسامی اشخاص و سالشمار زندگی سرهندی است که توسط عبدالحی بن خواجه چاکر حصاری جمع آوری و تحریر و در سال 1977 در کراچی منتشر گردید.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

585ae3506c269.PNG

تصاویر خیال در شعر پروین

حکیمه دبیران

یکی از ستارگان رخشنده آسمان شعر و ادب فارسی و خورشید فروزان سپهر اخلاق و فضایل انسانی پروین اعتصامی است، پروین برای بیان معانی لطیف و مضامین عالی، گاه از قصاید بلند و کوتاه مدد می‌گیرد و گاه گوهر ثمین سخن را در سلک مثنوی و قطعه به رشته نظم می‌کشد. قصاید غرای پروین اعتصامی یادآور سبک و شیوه هر یک از اساتید سخن که باشد، یارای مقابله با آن را دارد و در نهایت شیوایی و در کمال زیبایی است. تصویرآفرینی شعر پروین، اگر چه در قطعات و مثنوی‌ها بیشتر به چشم می‌خورد و اغلب به صورت مناظرات و محاورات گوناگون است، ولی به حکم وجود عاطفه لطیف و استعداد خداداد در ایراد تمثیل‌ها، این تجسم مفاهیم و صحنه‌پردازی‌ها در ضمن ابیات حکیمانه و عارفانه قصاید هم دیده می‌شود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
580f03f39688b.PNG

لطائف تعبيرات عرفاني در ديوان شيخ محمد علي گيلاني (حزين لاهيجي)

حکیمه دبیران

علامه ذوفنون «شيخ محمد علي حزين لاهيجي» عالم، عارف، شاعر و مبارز خستگي ناپذير به سال 1103 هـ.ق در اصفهان زاده شد، و در سال 1180 به لقاءاللّه پيوست و در آرامگاهي كه از قبل در محله «فاطمان» بنارس براي خود در نظر گرفته بود به خاك سپرده شد. حزين با سفر به شهرهاي مختلف ايران و شبه قاره و حجاز و عراق، از هر خرمني خوشه‌اي چيد تا علاوه بر آثار ارزنده ادبي، تاريخي، مذهبي و عرفاني، ديواني كه هر ورقش دفتر معرفتي است فراهم آورد. وي علاوه بر اينكه بااداي احترام نسبت به والدين و استادان خود، توفيقات خود را مديون زحمات ايشان مي‌داند، بركت يافتن وقت، اشتياق به مطالعه بويژه مطالعات سحر گاهي و اهتمام در ترك لذات را از عنايت الهي و مايه اصلي توفيق خود مي‌شمارد و بدين نعمت شكر گزار است. گويي اين وسعت وقت با وسعت نظر وي توام شده كه بر اثر سير و سفرها و زندگي پر ماجرا در محيط هند و مشاهده همزيستي فرقه‌هاي مختلف، بدور از تعصب معتقد است كه هر كس راهي به خدا راهي به خدا دارد و به حكم «الطرق الي الله بعدد انفس الخلايق».

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله