دستور زبان به توصیف ساختار صوری زبان با توجه به ویژگی های معنایی آن می پردازد،‌ چگونگی ساختمان واژه ها را نشان می دهد،‌ روابط درون گروهی گروه های اسمی را توضیح می دهد، نقش کلمه یا گروه کلمات را توضیح می دهد و به عبارت دیگر، کلیه قواعد و نظام های ساختمانی قالب های گفتاری گونه مشخصی از یک زبان را در دوره های خاص،‌ بر اساس نظریه ای مشخص یا نظامی هماهنگ مورد پژوهش قرار می دهد. غلامرضا ارژنگ مباحث دستوری این کتاب را بر اساس زبان نثر معیار تدوین کرده است. وی این قواعد را در 27 بخش مطرح کرده و در تدوین دستور، ساختارِ صوری زبان فارسی را مبنا قرار داده است. نقش گرایی، صراحت در اصطلاحات دستوری و کاربردی و رابطه دوری داشتن تعاریف و استفاده از روش گشتار از خصوصیات این کتاب است. ارژنگ این کتاب را با همکاری نشر قطره درسال 1374 ش به زیور طبع آراست.

منابع مشابه بیشتر ...

65d749f7edb21.jpg

قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها

جمعی از نویسندگان

کتاب قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها، طبق برنامه جدید وزارت فرهنگ و تصویب شورای عالی کتب درسی و تالیف سعید نفیسی، محمدعلی روحانی، محمد نصرالله، دکتر مهدی محقق است که در سال 1338 منتشر شده است.

6548dc8f62e04.jpg

همزبانی و بی‌زبانی

محمدکاظم کاظمی

محمدکاظم کاظمی مولف کتاب هم زبانی و بی زبانی در مورد موضوع کتاب این گونه می گوید: من در این کتاب با دلایل و شواهد مختلف از متون کهن و آراء دانشمندان امروز، نشان داده‌ام که «فارسی» و «دری» در واقع دو نام است برای یک زبان واحد، و حدود نیم قرن است که گروهی برای جداسازی ملل همزبان و تضعیف زبان فارسی، با این ترفند، زبان ما را دوپاره کرده‌اند. هم‌چنین در آنجا نشان داده‌ام که تا نیم قرن پیش، این زبان حتی در مجامع رسمی و علمی کشور ما نیز «فارسی» خوانده می‌شده است. این سخن شاید امروزه عجیب به نظر آید، ولی در این کتاب با شواهد و مدارک کافی ثابت شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5819a57589739.PNG

دستور؛ سال چهارم آموزش متوسطه عمومی فرهنگ و ادب

غلامرضا ارژنگ

این کتاب دستورزبان فارسی برای کلاس چهارم آموزش متوسطه عمومی در سال 1358 تدوین شده است. کتاب بر دو بخش است که از ابتدای کتاب تا پایان مبحث «گروه قیدی و قید» را غلامرضا ارژنگ و از مبحث «جمله‌های گروهی هم‌پایه» تا پایان کتاب را علی‌اشرف صادقی نوشته‌اند. جمله، گروه اسمی و اسم، ضمیر، حرف ضافه، زمان‌های افعال فارسی، متمم مفعولی، جمله‌های گروهی هم‌پایه، تقسیم‌بندی جمله‌های گروهی، پسوندها و .... مباحث این کتاب را تشکیل می‌دهند.

دستور زبان/دستور زبان فارسی
کتاب