محمد طرزی افشار، شاعر ایرانی عهد شاه عباس دوم و شاه صفی از ایل افشار بود که در اوایل سدۀ یازدهم به سال 1060 هجری قمری در روستای طرزلوی در اطراف ارومیه به دنیا آمد. در ایام کودکی بسیاری از علوم زمانه را نزد روحانی روستای خود که مردی عالم و خداشناس بود فراگرفت. سپس برای علم‌آموزی و دانش‌اندوزی بیشتر به ارومیه عزیمت نمود. در این شهر با شوق و شور فراوان از استادان باذوق و صاحبدلان نکته‌ها آموخت و توشه‌ها اندوخت. او مردی ظریف و خوش‌طبع، عاشق‌پیشه، صاف‌اندیشه و از شعرای صفویه بوده است. اختراعی از طرز سخن‌گویی کرده این شیوۀ هم طرزی است. محمد تمدن که توجه خاصی به طرزی داشته، طی ١٥ سال به جمع‌آوری اشعار او مشغول بوده و پس از تصحیح آنها را به دست طبع سپرده (سال ١٣٠٩). وی با تحقیق و تفحص بسیار و استناد به غزلیات و قصاید شاعر، زندگی‌نامه‌ای برای او تدوین کرده که در ابتدای دیوان شعر طرزی افشار به چاپ رسیده است. او در چاپ دوم دیوان در سال 1338 در مقدمه دربارۀ طرزی چنین می نویسد: «بنابر تحقیقات عمیق متقنه، طرزی افشار یکی از شعرای اواسط قرن یازدهم هجری بوده، چکامه‌پردازی است شیرین‌زبان و سخن‌دان، ادیبی است نکته‌سنج و بلیغ البیان معاصر شاه صفی و شاه عباس ثانی و دربار سلطنتی دارای رتبه بلند و مقام ارجمندی بوده، خودش از ایل جلیل افشار و مولدش یکی از قرای ارومیه می‌باشد. طرزی اولین کسی‌ست که در شعر فارسی اقدام به نحوشکنی کرده و طرز تازه‌‌ای را در نحو زبانی اختراع کرده. او از مصدرها و صیغه‌های جعلی (با فرمول: اسم + یدن) به کرات استفاده کرده. طرزی در این شیوه ابداعی با بی‌‌پروایی پیش رفته و از ساخت و استفادۀ مکرر کلمات نامأنوس و عجیب هراسی به دل راه نداده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.