577854d58f257.PNG

دستور الاعقاب؛ رساله انتقادی و سیاسی از اوایل عصر قاجار

مکان چاپ: تهران ناشر: نشر تاریخ ایران تاریخ چاپ: ۱۳۷۶ هجری شمسی تیراژ: ۳۰۰۰ زبان: فارسی

دستورالاعقاب رساله‏اى است به زبان فارسى که در آن نویسنده، ضمن انتقاد از حاج میرزا آغاسى صدر اعظم محمدشاه از اوضاع نابسامان ایران در این دوره تاریخى سخن به میان آورده است. این رساله در سال  ١٢۶٠ ق ١٨۴۴ /م. به رشته تحریر درآمده است. کتاب مشتمل بر مقدمه‏اى به قلم مصحح و محقق آقاى سیدعلى آل داود و دو بخش است: بخش نخست متن دستور الاعقاب و بخش دوم ذیل رساله دستور الاعقاب. دستور الاعقاب را شاید بتوان نخستین اثر سیاسى و انتقادى مستقل دانست که در عهد قاجاریه تالیف شده و متضمن مطاعن و مثالب حاج میرزا آقاسى است و البته مؤلف در آن خیلى هم بى‌طرف نیست و دشمنى او با حاج میرزا آقاسی مسلم است. او گذشته از لقب هادم الانجاب که به وى داده و مکرر آن را به کار برده و نیز مطالبى که بر طعن و لعن حاجى نوشته، در پاره‏اى گزارش‌ها و حکایات راه افراط پوئیده است. او از میان نویسندگان عهد قاجار تنها کسى است که همه اقدامات حاج میرزا آقاسى را تخطئه کرده و به نکوهش او در همه زمینه‌‏ها پرداخته است.

منابع مشابه بیشتر ...

644fa603d757f.png

جامع التواریخ: از آغاز پیدایش قبایل مغول تا پایان دوره تیمور قاآن (جلد اول)

رشیدالدین فضل الله همدانی

عظیم‌ترین شاهکار تاریخی که در عصر مغول به رشته تألیف درآمده و بزرگ‌ترین آثار ادبیات ایران کتاب «جامع التواریخ» تألیف خواجه رشیدالدین فضل‌الله است که شامل خصوصیات زندگانی و احوال مغول و عصر تسلط اینان است. این کتاب به امر غازان‌خان و اولجایتو در تحت سرپرستی وزیر معروف همدانی در سال 710 هـ.ق فراهم آمده و شامل سه مجلد است: جلد اول در تاریخ مغول، جلد دوم در تاریخ عمومی و عالم بنام اولجایتو، جلد سوم در جغرافیا. جلد سوم گویا از بین رفته یا تألیف نشده است.

63f22065415b1.jpg

مختصری درباره مسائل اجتماعی تاریخ ایران و اروپا از سقوط ساسانیان تا روی کار آمدن قاجاریان و قرون جدید و معاصر (تاریخ و فلسفه تاریخ)

هورپاس (محمود بنی هاشم)

بررسی مسائل اجتماعی همه وقت برای جلوگیری از همه گونه نابسامانیها و اداره و رهبری درست جامعه ها لازم است. این امر نیز در عهده "فلسفه تاریخ" و "جامعه شناسی" می باشد قسمتی از مشکلات و نهادهای اجتماعی ما مربوط به گذشته و قسمتی مربوط به امروز است، بعضی داخلی و بعضی عارضی و خارجی می باشد که همه درخور توجه و تعمق است. گاهی خود مسائل خارجی وظایف تازه ای را برای ملتی پیش می آورد و یا هدفهای اجتماعی و سیاسی و دینی .. آنرا تحت تاثیر قرار می دهد که نمونه های بارز آنرا در طول تاریخ بخاطر داریم. خود در دنیای امروز، همین مساله: عرب و اسرائیل، یونانیها و ترکها، فرانسه و چین، قیامهای متعدد در کشورهای آفریقایی و بحران آسیای جنوب شرقی. پیدایش مناسبات و طرحهای نوینی در سیاست جهانی ... از مسائلی است که ما نمی توانیم به آنها بی اعتنا باشیم و بایست وظیفه خود و منافع عمومی خود را در موقعیت حساس کنونی درک کنیم... موضوع این کتاب مختصری درباره مسائل اجتماعی تاریخ ایران و اروپا از سقوط ساسانیان تا روی کار آمدن قاجاریان و قرون جدید و معاصر است که در سال 1342 توسط هورپاس (محمود بنی هاشم) تالیف شده است.