5781fa55a66f9.PNG

النزهة الشهیة فی الرحلة السلیمیة

تنفرد هذه الرحلة عن سواها من الرحلات العصریة الاولی الی الغرب بعدة امور، اولها: أن صاحبها و مدون وقائعها فتیً لم یتجاوز السادسة عشرة من العمر، و لا یتوقع ممن هو فی مثل هذه السن أن یتملک العدة الکافیة للقیام بمثل هذه المهمة، و لکن ما تقوله هذه الرحلة هو العکس. و ثانیها: أنها کانت رحلة للمتعة و لیست للنجعة؛ لأن صاحبها فتیً من أهل الیسار، لم تدعه الی القیام بها ضرورات العیش، أو مقتضیات العمل، بل کان القصد منها اساساً السیاحة، والاستجمام فی البلاد الافرنجیة و مشاهدة ما فیها من معالم حضاریة، والاطلاع علی ما تحقق فیها من «التهذیب و النظام». .ثالثها أن هذه الرحلة شملت معظم أروبا الغربیة و بعضا من بلدان الشرق التابعة للسلطنة العثمانیة.

منابع مشابه بیشتر ...

613c60f380494.png

سفرنامه ناصری

ناصرالسلطنه میرزا نصرالله طباطبایی دیبا

میرزا نصرالله ناصرالسلطنه (1281 ـ 1352 ق) از کارگزاران دولت قاجاری و وزیر خالصه جات و زراعت مظفرالدین شاه است. وی در سال 1317 ـ 1318 در سن 37 سالگی عزیمت حج کرده و این سفرنامه را نگاشته است. در این سفرنامه‌ آگاهی‌هایی از زندگی وی و نیز یادی از برادران و فرزندانش به صورت پراکنده آمده است. این سفرنامه در واقع دو سفرنامه است؛ یکی سفرنامه مکه و دیگری سفرنامه فرنگ که هر دو در یک سال انجام شده است. مقایسه این دو سفرنامه، در واقع مقایسه تعریف و توصیفی است که وی از زندگی اقتصادی، اجتماعی و تمدنی دو جامعه متفاوت دارد.

613c5b9e511bf.png

سفرنامه فرنگستان: سفر اول

فتحعلی‌شاه قاجار

سفرنامه‌های رجال و شخصیت‌های حکومتی و سیاسی بخشی مهم از منابع و مدارک تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران است که مطالعه و نقد و نظر در آن روشنگر بسیاری از حقایق تاریخی و افشاگر چندوچون روابط سیاسی و استعماری است. این سفرنامه از مظفرالدین شاه قاجار است که افزون بر ارزش‌های تاریخی و اطلاعات سیاسی ملحوظ در آن، به طریقی ساده راهبر و راهنمای ما در تحقیق و شناسایی خصوصیات فرهنگی و خلقیات روحی و خصلت‌های فردی و چندوچون روابط و مناسبات خارجی و نحوه صورت‌پذیری و انجام قراردادهای استعماری و امتیازات خارجی و بسیاری دیگر از زمینه‌های تاریخی است. این کتاب دربرگیرنده یادداشت‌های سفر اول اوست که در اواخر سال 1317 هجری قمری انجام شده است. این سفر از روز پنجشنبه 12 ذیحجه سال 1317 آغاز و روز یکشنبه دوم شعبان 1318 قمری پایان یافته است.