مقاله حاضر کوششي است براي بازشناساندن چهره ادبي شيخ الرييس قاجار آن گونه كه درخور و شايسته اوست؛ بويژه تلاشي است براي بيان تسلط او بر واژگان زبان عربي و تبحر وي در به كارگيري كلمات، اصطلاحات و تركيبات، اعم از صرفي و نحوي و بلاغي كه در زبان عربي رايج است. اين مهم در اثر غور و تدقيق در شرح و توضيح ابيات قصيده «شكوائيه» او حاصل آمده و جايگاه رفيع شيخ الرييس را در علوم عربيه و فنون ادبي آشكار مي‌سازد. اشارات و تلميحات به آيات شريفه قرآني و استشهاد به احاديث نبوي كه در جاي جاي اين قصيده ديده مي‌شود، دلالت بر گستره معلومات و وسعت اطلاعات و احاطه او بر مباني مستحكم اسلامي دارد و مجموعه اين خصايص، بر شخصيت والاي صاحب قصيده گواهي صادق است.

منابع مشابه بیشتر ...

61c8513065cfc.jpg

کارنامه دو ساله استان قدس رضوی (1358-1359)

اجرای هدفهای اسلامی در اداره آستان قدس در سال 1358و 1359 جز با برنامه ریزی صحیح و مشورت با افرادی بصیر و مومن و متعهد به انقلاب امکان نداشت، بدین منظور ده تن که در رشته های گوناگون کشاورزی، بازرگانی، صنعتی، پزشکی، آموزشی، حقوقی و امور اجتماعی صاحبنظر بودند به عنوان هیات امنای آستان قدس انتخاب شدند. آستان قدس موسسه ایست که عواید آن از درآمد املاک وقفی و زمینهای واگذار شده و غیره می باشد. آستان قدس برای کمک به مستضعفین و خدمات عمرانی و ... کوششهایی مبذول داشته و منشا آثار خیری شده است. بعد دیگر خدمات آستان قدس نشر معارف اسلامی و اشاعه فرهنگ انقلاب می باشد. از جمله کارهای انجام شده در این زمینه: بازگشایی و توسعه فعالیتهای کتابخانه و ساختمان دانشگاه اسلامی و افتتاح موزه و کتابخانه درباغ ملک آباد می باشد . دعوت از دانشمندان و استادان دانشگاه تهران جهت رای زنی و هم فکری برای بهتر ارائه دادن خدمات فرهنگی و معنوی آستان قدس نیز بدین منظور عملی شده است.

593026658d08a.jpg

دیوان مومنی

سید رضی واعظ مومنی تنکابنی پس از کسب دروس مقدماتی حوزوی، به تهران آمد. پس از اتمام تحصیلات، به زادگاه خویش بازگشت و به مدت پنجاه سال در ترویج دیانت اسلام تلاش کرد. کتاب پیش رو که با مقدمه، سه فصل و خاتمه به چاپ رسیده، حاصل مطالعه کتب شعرا و ادبای صاحب نام و اکتساب مولف از ایشان است. فصل اول مشتمل بر مدایح و فضائل رسول اکرم و امام علی (ع)، مواعظ و نصایح به جوانان، منظومه هایی در رابطه با انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی می باشد. فصل دوم به مصائب سیدالشهدا و اهل بیت ایشان می پردازد و در فصل سوم مجموعه برگزیده ای از شعرای نامداری چون سعدی، فردوسی، عطار، حافظ و شعرای جدیدتر همراه با متون منثور مرتبط ارائه شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

55ffbeb795bbd.PNG

قاضی نظام الدین اصفهانی و هم‌سخنی با شاعران پارسی‌گو

سیدکمال موسوی

دست‌یابی به سرچشمه مضامین شعری سرایندگان و نشان دادن تأثیر و تأثر آنان از یکدیگر اگر چه کاری است ارجمند؛ ولی به سبب همانندی اندیشه‌های بشری سخت دشوار می‌نماید. در این میان آنچه دیریاب است اما ناممکن نیست، نمودنِ همسان‌اندیشی‌ها و همسان‌سرایی‌هاست. در مقاله «قاضی نظام الدین اصفهانی و هم‌سخنی با دیگر شاعران پارسی‌گو»، نگارندگان پس از مقدمه‌ای کوتاه در بیان مسلماتِ زندگی و آثار این دانشورِ ادیب و شاعر ذولسانین اصفهان در قرن هفتم هجری، با استناد به دست‌نویس‌های آثارِ او نمونه‌های گونه‌گون تأثیر و تأثر این شاعر را در آثار منظوم فارسی نشان داده و کوشیده‌اند مضامینِ مشترک شعر عربی و فارسیِ او را با شاعران پارسی‌گو بیابند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله