از آنجا که «شعر تأملی» می تواند به عنوانی یک مکتب شعری بسیار مهم مورد توجه قرار گیرد، این مقاله در صدد آن است که با اشاره به زمینه‌های تأمل و اندیشه شاعر بلندآوازه مهجر ایلیا ابوماضی وبه نمایش گذاشتن ژرف‌اندیشی‌های وی ثابت کند که ایلیا ابوماضی یکی از بارزترین نمایندگان شعر تأملی است و در این دواوین پنجگانه وی از این بعد خاص درخور تعمق و دقت نظر است. این مقاله در چهار بخش تنظیم شده است: در بخش اول جلوه های تأمل در طبیعت، در بخش دوم تأمل شاعر در حیات، در بخش سوم ژرف‌اندیشی‌های وی در معنویات و در بخش چهارم تأملات اجتماعی شاعر مورد بحث قرار گرفته است. در هر بخش نمونه‌هایی از اشعار ذکر شده و به شرح و تحلیل و نقد آن اقدام گردیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

57f33769c8ae0.PNG

درآمدی بر شعر ابوماضی

عزت ملاابراهیمی

ایلیا ابوماضی از شاعران برجسته معاصر به شمار می‌آید، که احساس فاصله‌‌ای عمیق میان عالم مطلوب و حقایق موجود نوعی گرایش صوفیانه در وی پدید آورده است. او با نماد خوش‌بینی و بدبینی به جدل برمی‌خیزد. گاه شک و نومیدی فزایندهای بر جانش سایه می‌افکند. متحیرانه از اسرار وجود، ناموس طبیعت، سرشت آدمی و امور ماوراء الطبیعه پرسش می‌کند. در پی یافتن حقیقت به هرکوی و برزن سر می‌کشد تا عطش درونی خرد را سیراب سازد. مهاجرت‌ها و فراز و نشیب‌های زندگر، او را به فلسفه بافی سوق می‌دهد و در نهایت به تسلیم و رضا تن می‌سپارد، بدان امید که اندکی آرامش یابد. د ر این میان خیال گسترده، واژگانی آهنگین و اسلوبی دلنشین به یاری شاعر می‌شتابد، تا سخاوتمندانه نغمهء سرور و زیبایی را در تار و پود خواننده‌اش در افکند.

5780a3897fd58.PNG

ایلیا أبوماضی (1889 ـ 1957)؛ دراسات عنه و اشعاره المجهولة

چورچ دیمتری سلیم

جمعت فی هذا الکتاب مقالات و نبذات من المؤلف عن المهجری ابی ماضی، نشرتها المؤلف «الادیب» و«النار» البیروتیتان و «البیان» الکویتیة، و أضفت الیها قطعتین جدیدتین: مقالا عن الطیار لندبرج و موجزاً مفصلا لحیاة ابی ماضی.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58e7b2880c7f4.PNG

«مي زياده» تبسمي بر چهره شرق عربي

سیدفضل الله میرقادری

خانم «مي زياده» شاعر و اديب ژرف‌انديش، از نوابغ كم‌نظير در عرصه ادبيات عربي معاصر است. در شهر ناصره فلسطين بدنيا آمد و براي ادامه تحصيل به بيرون رفت. شخصيت فرهنگي او در مصر شكل گرفت. پس از ان، شاعران و اديبان و ناقدان ممتاز به مصاحبت و هم‌نشيني با او افتخار كردند. پس از اينكه در دانشگاه امريكايي بيروت سخنراني كرد، استاد سليم حيدر درباره او گفت: «مي زياده … همواره به عنوان لبخندي بر لبهاي مشرق زمين جاويدان خواهد ماند». اين متفكر و اديب گرانقدر با اينكه از بعضي جهات به فروغ فرخزاد نزديك مي‌‌شود، ولي مشابهي در زبان و ادبيات پارسي ندارد و نزد هموطنان پارسي زبان مشهور نيست. از خصوصيات بارز شعر او، شيرين دانستن درد، پيوند با طبيعت، شوق به ازادگي و اشتياق بسوي مجهولات بر اساس شيوه رومانتيكي است. او به قله‌ها مي‌انديشد و بسوي كمال مطلق حركت مي‌‌كند. در اين نوشتار از همه جنبه‌هاي شعر او به پيوند او با طبيعت اشاره‌اي داريم.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
57eac6dec2eff.PNG

بررسي مقايسه‌اي «توجه به اراده ملت‌ها در تعيين سرنوشت» در شعر اقبال و شابي

سیدفضل الله میرقادری

بررسي مقايسه‌اي ديدگاه‌هاي مختلف شاعران، به ويژه در جهت‌گيري‌هاي اجتماعي و سياسي اهميت زيادي دارد. در ميان شاعران پارسي‌گو و عربي‌سراي معاصر، كمتر شاعراني مانند اقبال و شابي درباره توجه به اراده انسان‌ها و نقش آنان در تعيين سرنوشت خود سخن گفته است. در اين مقاله، ابتدا با نگاهي گذرا به زندگي دو شاعر، به تفاوت‌ها و شباهت‌هاي شخصي و ديدگاه‌ها و وضعيت خانوادگي و اجتماعي آنان اشاره شده است. سپس درباره توجه به مسووليت‌پذيري ملت‌ها به طور كلي سخن گفته شده و اين موضوع از ديدگاه اقبال و شابي هر يك به طور مجزا بررسي و تحليل و سپس مقايسه و نتيجه‌گيري شده است. با بررسي ديدگاه‌هاي دو شاعر درباره توجه به اراده انسان‌ها در تعيين سرنوشت خويش، آدمي به نيروهاي نهفته دروني، بيشتر پي مي‌برد و مي‌تواند زندگي فردي و اجتماعي خويش را بهتر بسازد و زمينه رسيدن به سعادت هر دو جهاني را فراهم كند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله