این کتاب به قلم علی اکبر سلیمی درباره آثار و شرح حال عشقی است. میرزا محمد متخلص به عشقی در سال 1272 شمسی در همدان متولد شد. دوران تحصیل را در همان شهر گذراند و قبل از گرفتن دیپلم به واسطه کار در یک تجارتخانه، زبان فرانسه را خوب یاد گرفت و تکلم کرد. وی سرشار از عشق به وطن و مشروطه خواهی بود. مدتی را در ترکیه گذراند و در اسلامبول اشعار خود را به چاپ رساند. سپس به مولد خود بازگشت و پس از مدتی در تهران سکنا گزید. اشعار و مقالات وی در جراید وقت منتشر می شد که سه تابلوی مریم و کفن سیاه معروفترین آنهاست. صاحب امتیاز نشریه «قرن بیستم» بود ولی عمر این نشریه همچون خود عشقی کوتاه بود. وی در انتقاد از حاکمان و اوضاع سیاسی اجتماعی و رجال، بی باک بود و در تهور و شجاعت این شاعر همین بس که به ضرب گلوله کشته شد. این کتاب علاوه بر شرح حال عشقی، شامل اشعار طبع روان و قریحه جوان اوست: نوروزی نامه، ایران رستاخیز سلاطین، تئاتر قربانعلی کاشی، ایده آل عشقی یا سه تابلوی مریم، کفن سیاه، شکایت از مهاجرین و پیش آمدهای مهاجرت، اظهار مخالفت با قرارداد وثوق الدوله، قطعات، غزلیات، رباعیات و هزلیات. خواندن اشعار این شاعر آزادی خواه از لحاظ آگاهی از اوضاع سیاسی و تاریخی نیز خالی از لطف نیست. سلیمی این کتاب را در سال 1321 شمسی در چاپخانه آفتاب تهران به طبع رساند.

منابع مشابه بیشتر ...

6638d49f3e4cc.jpg

گنج نهفته

شیخ عبدالسلام تربتی خراسانی

در این مجموعه نخست مختصری از شرح حال حاج شیخ عبدالسلام تربتی بیان شده سپس گزیده ای از سروده های مولف در موضوعات مختلف اجتماعی عرفانی و مذهبی فراهم آمده است

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.