از آنجایی که نگارنده مقاله، اخیراً یک طرح تحقیقاتی درباره دیوان متنبی تحت عنوان «بررسی استعاره و تمثیل در دیوان متنبی» انجام داده است و در این تحقیق تمام دیوان را بیت به بیت از نظر گذرانده است و ابیاتی را که به نظر وی دارای استعاره و تمثیل بوده است استخراج کرده است و هر بیت را ابتدا به فارسی شرح داده، سپس وجوه بلاغی آن را بررسی کرده است و برای این امر بدیهی است که به بسیاری از شروح دیوان مراجعه کرده است، لذا دریافته است که اشعار متنبی را از دو جهت می‌توان بررسی کرد: 1. تاریخی 2. موضوعی. هر چند دیوان متنبی بارها به عربی شرح داده شده است و مقالات زیادی پیرامون آن نوشته شده است ولی برای آشنایی بیشتر با بازتاب مسائل تاریخی و بلاغی در شعر متنبی ضروری می‌نماید که مقالاتی هم در این زمینه نوشته شود تا این شاعر بزرگ بیش از پیش به اهل ادب معرفی گردد. در ین مقاله اشعار متنبی از این جهت بررسی می‌شود ولی چون برای ذکر شواهد زیاد در این مقاله مجالی نیست، تنها به ذکر یک یا دو مورد اکتفا می‌شود وگرنه پر واضح است که برای هر مورد چندین نمونه می‌توان ذکر کرد.

منابع مشابه بیشتر ...

61ac981e832ba.png

بانت سعاد به انضمام قصایدی چند از ابوالعلاء معربی و متنبی با شرح لغات و مفردات و ترکیب و ترجمه ابیات

محسن راثی

راویان و ناقدان ادب عربی در اینکه قصیده «بانت سعاد» از زیباترین و مشهورترین قصاید عربی است، اجماع و اتفاق دارند و اعتقاد به اینکه در زبان عربی هیچ قصیده‌ای به این درجه از اعتبار و اعتنا و اشتهار نرسیده، از مسلمات می‌شمارند. اوج اشتهار و مزیت این قصیده عربی که مورد اقبال و اهتمام بسیاری از لغویان و نحویان مستشرقان بوده و در شرح و ترجمه آن به زبان‌های مختلف و در تضمین و تخمیس و تشطیر آن عنایت خاص و سعی بلیغ به کار بسته‌اند، مورخان آن را جزء سیرت رسول‌الله آورده‌اند. در این کتاب این قصیده به انضمام قصایدی چند از ابوالعلاء معری و متنبی با شرح لغات و مفردات و ترکیب و ترجمه ابیات آورده شده است.

610e9d6dd52dd.jpg

پژوهشی در پیدایش و تحولات تصوف و عرفان

عباسعلی عمیدزنجانی

این اثر علل و منابع پیدایش تصوف و عرفان را مـی نمایاند و دگرگونی ها و تحولاتی را که در شرایط گوناگون بر این جریان و نحله فکری عارض گردیده، مورد مطالعه قرار می دهد؛ لذا در پیشگفتار کتاب، هدف نگارنده از پرداختن به موضوع،«درک حقایق تاریخی و کشف چهره واقعی و حقیقت تصوف از نـظر تـاریخی»-و نه بررسی و تحلیل محتوایی-عنوان شده و نگارنده کوشیده است که در پرداختن به این نحله خود را از قید نفوذ و تاثیر کتب مخالف یا طرفدار تصوف برکنار دارد. «پژوهشی در پیدایش و تحولات تصوف و عرفان»در 7 بـخش بـه شرح زیر ارائه شده است: پیدایش ریشه های اولیه تصوف، پیدایش تصوف در اسلام، سیر تصوف و تطورات آن در قرون اولیه اسلامی، علل پیدایش تصوف در اسلام، تحولات و ادوار تصوف و عرفان پس از قرن سوم و چـهارم هـجری، عرفان متعهد و عرفان ربانی، سلسله های معروف صوفیه.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57e8d1d336620.PNG

شرح قصیده بحتری در وصف ایوان کسری

یدالله رفیعی

در این مقاله پس از شرح حال مختصر بحتری، شاعر قصیده، تمام ابیات قصیده، ذکر و لغات هر بیت به فارسی ترجمه شده است. در پایان، نکات صرفی، نحوی و بلاغی به طور مشروح آمده است. ابیات به گونه‌ای شرح شده است که برای خواننده اطلاعات ذیل حاصل‌ می‌شود: 1. علت مهاجرت بحتری از شام به عراق. 2. مقایسه بین سرزمین ایران و شبه جزیره عربستان از نظر آب و هوا و همت مردم آن، در آباد کردن سرزمینشان. 3. شرح اجزاء مختلف کاخ و توصیف نحوه‌ معماری و هنرهای تزیینی که در آن به کار رفته‌ است. 4. چگونگی ملاقات خسرو پرویز با هیأت‌های نمایندگی که از نقاط مختلف به آنجا می‌آمده‌اند. 5. بیات 6. بیان عزت و شوکت ساسانیان و چگونگی ذلیل‌شدن آنها. 7. جنگل‌های ایرانیان در زمان ساسانیان و موارد بسیار دیگر که در مقاله به آن اشاره شده است.

نظم/شرح شعر پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
576af7505d1ed.PNG

اندیشه دینی در اشعار ملک‌الشعرای بهار و احمد صافی النجفی

یدالله رفیعی

اگر شعر و شاعری در خدمت خیر و صلاح جامعه باشد، و آن را به سوی اخلاق فاضله و ایمان به خدا سوق دهد؛ بدون تردید مورد تأیید اسلام است، که قرآن، پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) هم از چنین شعری حمایت می‌کنند. از صدر اسلام تا حال با تمسک به سنت پیامبر اکرم(ص)، از شعر به عنوان سلاحی کارآمد و معنوی در دفاع از دین و مبانی آن، و نیز مقابله با تهاجم دشمن استفاده شده است. در این خصوص بهار و احمد صافی از نمونه‌های بارزی هستند که د ر لابه‌لای اشعارشان باورهای دینی و آموزه‌های اعتقادی، نمودی روشن دارد. تلاش این مقاله بر آن است که ظهور و بروز اندیشه‌های دینی، در اشعار این دو شاعر معاصر را با روش تحلیل محتوا بررسی نماید.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/پژوهش‌های تطبیقی
مقاله