در این مقاله، نخست دلایل ورود زودهنگام احمد شاملو به عرصه سیاست بررسی می‌شود و در ادامه، تأثیر مراودات و فعالیت‌های اجتماعی در شکل‌گیری ساختار فکری وی، مورد سنجش قرار می‌گیرد؛ در این راستا بخشی از تفکرات اومانیستی و اگزیستانسیالیستی به عنوان اندیشه غالب در متن مجموعه اشعار شاعر، مطرح می‌شوند و برخی از اصول اعتقادی هر دو مکتب با دیدی انتقادی و با توسل به معیارهای معنوی، در معرض تحلیل قرار می‌گیرد. در نهایت، کیفیت تمایز و تفاوت مکاتب مادی از جهان‌بینی‌های الهی، مورد بحث واقع می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

658435ed88b28.jpg

داستانهای سرزمین صوفیان

مژده بیات, محمدعلی جم نیا

داستانهای سرزمین صوفیان کتابی است که درباره زندگی و آثار شش عارف نامی ایران (حلاج، ابوسعید ابوالخیر، عطار، نظامی، مولوی و جامی) به شکل چکیده و با زبانی شیرین به خامه یک بانوی فاضل و محقق ایرانی به زبان انگلیسی در آمریکا نشر یافته است. داستانهای کتاب به شیوه امروزی و دور از اصطلاحات و مفاهیم دشوار صوفیانه بیان شده است و در عین حال خواننده را با تصوف و عرفان مشرق زمین آشنا می سازد...

634fedc108027.jpg

انسان کامل از دیدگاه نیچه - مارکس - اریک فروم

موسسه مکاتباتی اسلام شناسی

کتاب حاضر نظریات تمام مکاتب مختلف جهان و فلاسفه ای را که در زمینه ارائه مدل انسان کامل سخن گفته اند، بررسی نموده و بالاخره در درس ششم انسان کامل از دیدگاه: نیچه - مارکس - اریک فروم (اومانیسم و ماتریالیسم جدید) ارائه گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57db96a729690.PNG

معرفی نسخه خطی «سلیم و سلمی» از عبدالرزاق بیگ دنبلی

فرهاد فلاحت‌خواه

رویکرد اصلی مقاله حاضر این است که، یکی از میراث‌های ادبی زبان و ادب فارسی را ـ که منظومه‌ای عاشقانه تحت عنوان «سلیم و سلمی» از عبدالرزاق بیگ دنبلی است ـ به دوست‌داران فرهنگ و ادب معرفی کند و گرد و غبار گذشت زمان و بی‌توجهی اهل ادب را از چهره آن بزداید و با ارائه گزارشی مفصل از ساختار و محتوای آن، یکی دیگر از گنجینه‌های پنهان فرهنگی ـ ادبی را در معرض دید و استفاده علاقه‌مندان قرار دهد. و به این طریق گامی هر چند کوتاه، در زنده نگه داشتن یکی از آثار گران‌سنگ عرصه زبان و ادب فارسی بردارد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
57c346026d9b9.PNG

بررسي بوطيقاي عبدالرزاق بيگ دنبلي در مثنوي‌هاي ناز و نياز و سليم و سلمي

فرهاد فلاحت‌خواه

در اين مقاله قصد نگارنده اين است که هنر شاعري عبدالرزاق بيگ دنبلي، متخلص به مفتون را در دو منظومه عاشقانه‌اش از زواياي مختلفي از قبيل عاطفه، تخيل، موسيقي، زبان و شکل مورد بررسي قرار دهد و توان شعري، ميزان تقليد يا ابتکار، و در نهايت درجه اعتبار و اصالت شعر او را با تکيه بر شواهد گوناگون آشکار سازد. و در ضمن اين تحليل، خوانندگان آثار ادبي را با دو مثنوي فوق که اخيرا به زيور تصحيح آراسته شده‌اند ـ آشنا گرداند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله