57e75807401c0.PNG

بنفشه‌ای در سایه‌سار تمشک؛ [گوران] پیشوای شعر نو کردی و جنبش ادبی سلیمانیه (در گفت‌وگو با کامبیز کریمی)

عبدالله سیلمان که در ادبیات کردی، او را [گوران] می‌نامند، پدر شعر نو کردی یا به تعبیر پیشوای شعر مدرن کرد است. گوران به سال 1904 میلادی در شهر حلبچه، از توابع استان سلیمانیه (کردستان عراق) دیده به جهان گشود و در سال 1963 بر اثر ابتلاء به سرطان درگذشت. اولین اثر ادبی گوران قطعه‌ای ادبی تحت عنوان، «دریغی برای گذشته و اندوهی برای آینده» است که در سال 1921 میلادی در شماره 16 مجله «ترقی» چاپ و منتشر می‌شود. عبدالله گوران و تنی چند از شاعران سلیمانیه در دو دهه آغازین قرن بیستم جنبش ادبی را با تأثیر از تحولات ادبی ترک‌های عثمانی آغاز کردند که این جنبش سنگ بنای شعر نوین کردی را پی‌ریزی نمود. جنبشی که بعدها گوران به تنهایی آن را پی‌گرفت و فعالیت‌ها و نوآوری‌های او منجر به تثبیت نام گوران به عنوان پیشوای شعر معاصر کرد در ادبیات کردی شد. گوران آثار زیادی از نظم، نثر، ترجمه و نقد در مجلات عراق و کردستان چاپ و منتشر نمود. ترجمه‌های او از شعر و ادبیات غرب تأثیر زیادی بر شاعران و نویسندگان کرد بر جای نهاد، اما «بهشت و یادگار» و «سرشک و هنر» تنها آثاری بودند که به صورت کتاب در زمان حیات خود گوران منتشر گردیدند.

منابع مشابه بیشتر ...

66460d3be9463.jpg

خواجو 2 - ویژه کنگره جهانی بزرگداشت خواجوی کرمانی کرمان مهرماه 1370

جمعی از نویسندگان

کتاب حاضر ویژه کنگره جهانی بزرگداشت خواجوی کرمانی است که در سال 1370 منتشر شده است. بعضی از عناوین این کتاب عبارتست از: عصر خواجو که گفتگو با استاد عبدالحسین زرین کوب است؛ خواجو و حافظ از بهاءالدین خرمشاهی؛ کمال هنر خواجه و فضل و تقدم خواجو از اصغر دادبه؛ خواجو و خاقانی از جعفر شعار؛ خواجو و نظامی از بهروز ثروتیان؛ خواجوی کرمانی و نظامی از برات زنجانی؛ نکته ای درباره ساقی نامه حافظ از سیروس شمیسا؛ ...

61a240683bff1.png

تاریخ تئاتر در اصفهان

ناصر کوشان

در این کتاب به تاریخ نمایش و تئاتر در اصفهان پرداخته شده است. در این کتاب مراحل گوناگون تحول و دگرگونی نمایش از دوره صفویه و تئاتر وارداتی به روش اروپایی که از عصر انقلاب مشروطه آغاز می‌شود، تا امروز را می‌توان در هفت فصل دید. نگرشی به نمایش، پیشگامان تئاتر، گروه‌های تئاتر اصفهان، از تئاتر و خاطرات، گفتگوها با رضا ارحام صدر، فاضل فاضلی پارسا، محمدرحیم اخوت، و منصور کوشان بخش‌ها و فصول این کتاب را شکل می‌دهند. در پیوست کتاب نیز فهرست اجراها از سال 1267 تا سال 1378 و همچنین جشنواره‌ها، همایش‌ها، نام تالارها، سندها و عکس‌های مربوط به تئاتر آورده شده است.