ژان راسين، نويسنده قرن هفدهم فرانسه، در آثار خود نقش چشمگيري را به زنان داده است، تا جايي كه برخي، از او به عنوان بنيانگذار نقش زن در ادبيات نام برده‌اند. در اين نوشتار به بررسي موقعيت سه قهرمان زن با نام‌هاي آندروماك در تراژدي‌اي به همين نام، آگريپين در تراژدي بريتانيكوس و فدر در تراژدي فدر مي‌پردازيم. اين سه، زناني‌اند با انگيزه‌هايي متفاوت و موقعيت‌هايي استثنايي. تفاوت‌هاي فاحشي آنان را از يكديگر متمايز مي‌كند. با اين حال عواملي مانند نحوه برخورد گاه يكسان با مشكلات، وابستگي به گذشته و نقش تاثيرگذار هر يك از اين زنان بر سرنوشت ديگر شخصيت‌هاي تراژدي، آنان را به يكديگر شبيه مي‌سازد. هر يك از اين نمايشنامه‌ها جايگاه ويژه‌اي در آثار راسين به خود اختصاص داده است. آندروماك نخستين موفقيت بزرگ او را در محافل ادبي رقم مي‌زند. بريتانيكوس به شهرتش مي‌افزايد، چرا كه نويسنده بر خلاف سنت معمول خود از اساطير يوناني فاصله گرفته و به سراغ تاريخ روم باستان مي‌رود. فدر نيز شناخته شده‌ترين و بحث برانگيزترين نمايشنامه او و نيز آخرين نمايشنامه‌اي است كه نويسنده در آن به اشتياق و احساسات پرشور انساني مي‌پردازد. ضمن اين كه توجه خاص راسين به ظرافت رفتار قهرمان زن، و در عين حال پيچيدگي آن، بيانگر شناخت نويسنده از لايه‌هاي دروني احساسات زنانه است.

منابع مشابه بیشتر ...

6387794b25ba8.jpg

زن در ایران باستان (سرگذشت و مقام زن در ایران باستان، زناشویی در ایران باستان)

هدایت الله علوی

کتاب زن در ایران باستان که توسط هدایت الله علوی نوشته شده است.و با جلد شومیز منتشر شده است. تحقیق در این مورد ما را همیاری داده است.که پیشینه‌ی نصفی از مردم اجتماع خود را بهتر شناخته ایم و باید دانسته باشیم که زنان ایرانی چطور زندگی کرده اند و سلوک آنان چه طور بوده است. کتاب زن در ایران باستان جایگاه والای زن در ایران باستان حاضر بودن فعال او در همه ی صحنه‌های جامعه و حقوق او داخل خانواده و اجتماع است. و از کودکی تا فوت و از اداره‌ی خانواده تا تکیه دادن بر اریکه‌ی پادشاهی و بازتاب تفکرات ایرانی درمورد زن می باشد.این کتاب شامل دو بخش جداگانه است. بخش نخست سرگذشت و مقام زن در ایران باستان که مطلبی تازه نگارش یافته است و بخش دوم به زناشویی در ایران باستان می پردازد. کتاب در سال 1377 و توسط انتشارات هیرمند منتشر شده است.

616597d6365c9.png

گفتاری درباره ادبیات دراماتیک

جلال نورانی

در ادبیات دراماتیک نه‌تنها کلام، یعنی جمله‌ها و مکالمه اشخاص بازی، بلکه سکوت‌هایشان همراه با ژست‌ها و حرکت‌ها می‌توانند بسیار گویا باشند و القاح‌کننده مفاهیم و مقاصدی که تماشاگر آن را درک می‌کند؛ اما در ادبیات داستانی چنین سکوت‌های معنادار به دشوار از سوی نویسنده معنا پیدا می‌کند. در این کتاب ابتدا پیشینه‌ای از ادبیات دراماتیک گفته شده و سپس درباره موضوعات ادبیات دراماتیک از قبیل تراژدی، کمدی، فارس، ملودرام، طنز دراماتیک، کمدی تراژیک و کمدی گروتسک مطالبی مطرح شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63b03f0a318bd.jpg

روش های پژوهش در تاریخ - جلد چهارم

در این‌ کتاب‌ مقوله‌هایی‌ چون‌ پژوهشهای‌ تاریخی‌، تعریف‌ تاریخ‌، مفاهیم‌مربوط‌ به‌ زمان‌ و مکان‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ مدارک‌ و شواهد (به‌ منزله ماده اولیه تاریخ‌)، حفاظت‌ و معرفی‌ مدارک‌ و شواهد تاریخ‌، نقادی‌ مدارک‌، علوم‌ مددکارتاریخ‌، حرفه‌ تاریخ‌ نویسی‌ و مورخ‌ آرمانی‌ بررسی‌ شده‌ است‌.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
63b03da7d5a7f.jpg

روش های پژوهش در تاریخ - جلد سوم

در این‌ کتاب‌ مقوله‌هایی‌ چون‌ پژوهشهای‌ تاریخی‌، تعریف‌ تاریخ‌، مفاهیم‌مربوط‌ به‌ زمان‌ و مکان‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ مدارک‌ و شواهد (به‌ منزله ماده اولیه تاریخ‌)، حفاظت‌ و معرفی‌ مدارک‌ و شواهد تاریخ‌، نقادی‌ مدارک‌، علوم‌ مددکارتاریخ‌، حرفه‌ تاریخ‌ نویسی‌ و مورخ‌ آرمانی‌ بررسی‌ شده‌ است‌.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب