5833fa3cca40e.PNG

تصویرهایی از روزگاری در چهار دیواری؛ نقد و گزارش دفتر شعر «زندگی می‌گوید اما باز باید زیست» م.امید

و اما کتاب «زندگی می‌گوید اما، باز باید زیست ....». شاعر در این «یادگزاره‌» موزون تصویرهایی از روزگاری که در چهاردیواری «زندان قصر» سرکرده می‌کشد، یا به تعبیری دیواره‌های «قصر» را در هم می‌ریزد ـ که همیشه در هم ریخته باد ـ آن گاه ما را به ملاقات زندانیان می‌برد. تعبیر و قضاوت خود اخوان درباره این کتاب چنین است: «داستانکی چند از دیده‌ها، برداشت‌ها و اندیشه‌ها تصویر کرده، به حد و هزل و خاطره و خطور ذهن و نقل و خطاب، که مایه اشتغال ضمیر و انفعال و اشتغال درون است». م. امید، در این دفتر ما را با خود به حیاط زندان می‌برد و پرده از روی خاطرات خود کنار می‌زند و به روایت می‌نشیند. گزارشگر بیرونی، خود شاعر است، اما راوی دیگری نیز هست ـ راوی درونی ـ پیرمردی طرفه و یگانه، همدم و هم‌سخنی مغتنم در فضای بسته زندان.

منابع مشابه بیشتر ...

63c51c5aad868.png

شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم

احمد درستی

یکی از شیوه‌های ابراز نظر در مورد قدرت و نظام سیاسی در دوره پهلوی دوم، سرودن شعر بود. از آنجایی که اختناق حاکم بر جامعه اجازه اعتراض و اظهارنظر صریح را نمی‌داد، بسیاری از افراد با استفاده از صنایع ادبی، چون کنایه، ایهام و ... در قالب شعر مخالفت خویش را با وضعیت موجود اعلام می‌کردند. از طرف دیگر تعدادی از طرفداران رژیم پهلوی نیز به وسیله شعر به تعریف از این رژیم می‌پرداختند. این کتاب اشعار مخالفین و موافقین رژیم پهلوی را با توجه به مبانی فکری آنها مطرح کرده و مضامین و معانی هرکدام را مورد بحث قرار داده است.

637e373671fc5.png

آسمان روشن شعر: فرهنگ اشعار فروغ فرخزاد

محمد عبدعلی

این کتاب دو هدف را دنبال می‌کند؛ استخراج کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه و بکر از لابلای اشعار شاعران بزرگ معاصر فارسی که در این بخش نگارنده تلاش کرده حجم بزرگی از خلاقیت‌ها و آفرینش‌های زبانی شاعر را در قالب واژه‌نامه‌ای اختصاصی ارائه کند. هدف دوم آن است که این فرهنگ می‌تواند تا حد زیادی مواد و مصالح لازم را برای بررسی‌های ادبی و زبان‌شناسی در حوزه‌های گوناگون سبک‌شناسی و نقد ادبی درباره شاعر و ادبیات معاصر فراهم آورد. این کتاب فرهنگ اشعار فروغ فرخزاد است که نویسنده کوشیده این دو هدف را در آن دنبال کند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

655b63dfbae17.jpg

بوستان سعدی

بوستان، همتای جاودانه‌ی گلستان، با این تفاوت که منظوم است. این منظومه‌ی چهارهزار بیتی همانند گلستان داستان به داستان و مواعظ شیرینی در آغاز یا انجام هر داستان در آن آمده است. وزن این منظومه، همانند شاهنامه‌ی فردوسی (بحرمتقارب) است. این اثر درخشان هم‌مانند گلستان مخاطب عام و خاص دارد و مطبوع هر طبعی است، و بیش از هفتصد سال است که در اقلیم فارسی زبان (علاوه بر ایران، شبه قاره‌ی هند، افغانستان و آسیای میانه به ویژه سمرقند و بخارا و تاجیکستان) در مکتب‌خانه‌ها و سپس در عصر جدید در آموزشگاه‌ها و مدارس عالی و دانشکده‌ها کتاب درسی آموزشی است و مهمترین درسی که می‌دهد درس زندگی است. بوستان مشتمل بر 10 باب است : 1. در عدل و تدبیر و رای 2. در احسان 3. در عشق و مستی و شور 4. در تواضع 5. در رضا 6. در قناعت 7. در عالم تربیت 8. در شکر بر عافیت 9. در توبه و راه صواب 10 .در مناجات و ختم کتاب.

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/آثار سعدی
کتاب
63457977bc065.png

فرهنگ لغات عامیانه و معاصر شامل: لغات و ترکیبات عامیانه و واژه‌های نو و متداول در آثار نویسندگان معاصر فارسی (با تجدیدنظر و اضافات)

رضا انزابی نژاد

اهداف این فرهنگ را می‌توان این موارد دانست: تکمیل فرهنگ لغات عامیانه جمال‌زاده؛ تدوین مرجعی برای خوانندگان و پژوهندگان نثر فارسی از حیث مشکلات لغوی از آغاز رمان‌نویسی در ادبیات ایران بدین‌سو و بی‌نیاز کردن آنان از رجوع به فرهنگ‌های پرحجم موجود؛ تألیف فرهنگ ویژه واژگان فارسی که بالقوه و به طور مستمر در ادبیات فارسی امروز مورد استعمال نصرنویسان در انواع ادبی است. بنابراین این فرهنگ شامل است بر: لغات و ترکیبات عامیانه و کلمات برساخته و مستحدث که اخیراً باب و متداول شده است و اصطلاحات جدید عامیانه یا ترکیبات و کلماتی که از زبان محاوره وارد داستان کوتاه و بلند شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب