این مقاله به معرفی بیاض تاج الدین احمد وزیر اختصاص دارد که به درخواست تاج الدین احمد وزیر، از دانشمندان آن روزگار، به دست‌ تعدادی از افراد و شخصیت‌های معروف آن روزگار گرد آورده شده است. درباره تاج الدین احمد وزیر هیچ اطلاعی در دست نیست. اما وی در شیراز بوده و شاید وزیر شاه شجاع باشد.کم‌وبیش 75 علام بر دعوت او جواب گفته و این بیاض از رجب 782 تا ذیقعده 782 در حدود شش ماه‌ مشتمل بر هزار صفحه به پایان رسیده است. در این مقاله فهرست مطالب بیاض به اختصار همراه با نام مؤلف، نام کاتب و تاریخ کتابت آمده و به افتادگی‌ها و جابه جایی برگ‌ها اشاره شده است. از طریق این مجموعه نام صدها عالم و فاضل سده هشتم ق معلوم می‌شود. وجود نام برخی افراد مشهور مانند معین الدین جنید واعظ شیرازی، عضد الدین ایجی، صدر الدین بزغش شیرازی، عماد الدین قزوینی، سید شریف‌ جرجانی در این بیاض از جمله ویژگی‌های درخور اهمیت این مجموعه است. در بیشتر بیاض‌ها اشتباهات زیادی به چشم می‌خورد، زیرا نسخه اصل مرتب‌ از دسترسی دور می‌باشد، بنابراین در نسخه‌ها اشتباه راه می‌یابد. اما بیشتر بخش‌های بیاض تاج الدین از اشتباهات پاک است. همچنین نمونه‌های خط عربی‌ و فارسی از چنین علما در تاریخ‌نویسی خطوط بسیار حائز اهمیت است. چهار منظومه از حافظ، منشئات جلال الدین فریدون بن عکاشه، فتح نامه اصفهان از جلال الدین منشی الممالک، اشعار سلطان ابو سعید، ابیاتی از سید عز الدین مطهر، نظام الدین حسن آملی، ناصر الدین خطیب‌ شفعوی و دیگران از جمله مندرجات مهم این بیاض است. در میان شرکاء بیاض چند نفر از افراد خانواده فالی نیز دیده می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

65b50ee5dfc58.jpg

ماموریت ادبی یا از خوانسار تا شیراز

محمدحسین تسبیحی

کتاب مأموریت ادبی از خوانسار تا شیراز در اصل سفرنامه ای در زمینه دومین کنگره دبیران زبان و ادبیات فارسی کشور است که به مدت یک هفته در مرداد ماه سال 1347 و در شهر شیراز منعقد گردید. این سفرنامه که به قلم دکتر محمد حسین تسبیحی به نگارش درآمده، نخستین بار به مدت یک سال در روزنامه فردا و به صورت گفتارهایی مسلسل به چاپ رسید و در حقیقت این کتاب چاپ دوم مأموریت ادبی است. تسبیحی در سال 1347 از ریاست وقت ادارا آموزش و پرورش خوانسار جناب آقای حاج فضل الله ملکی مأموریت پیدا کرد که در این کنگره شرکت بنماید. ایشان که پس از یک سفر به تهران و گلپایگان موافقت ضمنی خود را اعلام نموده بود، سرانجام عازم این شهر گردید. ایشان در طی مسیر در شهرهایی چون شهرضا توقف نموده و توصیفات ادبی خوبی از این شهر ارائه کرده است. سپس به هر نقطه یا شهری نیز که می رسیده به توصیف آنجا پرداخته تا به شیراز رسید. وی نه تنها توصیف جامعی از چگونگی برگزاری کنگره و حتی سخنرانی های آن پرداخته، بلکه توصیفات زیبا و ادبی واری نیز از آثار مهم تاریخی و مذهبی این شهر چون آرامگاه حافظ و سعدی، شاهچراغ (ع)، تخت جمشید و ... ارائه کرده است. بدین سبب تهیه این کتاب و خواندن آن برای حتی شده پاره ای ساعت خالی از لطف نیست.

655f7297f41eb.jpg

شرح جنون - جلد اول (تفسیر موضوعی دیوان خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی)

سیداحمد بهشتی شیرازی

سید احمد بهشتی شیرازی، در کتاب شرح جنون: تفسیر موضوعی دیوان خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، در پی آن است تا با معرفی فرهنگ ادبی که حافظ شیرازی از متن آن برخاسته است و مطالع تطبیقی مضامین اشعار او و دیگر شعرای نامور فارسی‌، نقبی به کنه شعر او بزند. کتاب شرح جنون یکی از کتاب‌های نایاب و قدیمی است که به تفسیر موضوعی غزلیات حافظ می‌پردازد. (متاسفانه به دلیل عدم موجود بودن بخش پیشگفتار و مقدمه، این نسخه بدون صفحات ابتدایی منتشر شده است و محتوا مطابق نسخه نمونه آغاز می‌شود.) درباره لسان‌ا‌لغیب و مشرب او، در تفسیر شاهکارهای شعری وی دو شیوه وجود دارد. عده‌ای رندی‌های او را ظاهری می‌دانند و شراب و شاهد و ساقی او را ظاهری تلقی می‌کنند و عده‌ای از آنچه او گفته تعابیر باطنی دارند. سید احمد بهشتی شیرازی از جمله گروه دوم است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fb51de1a47b7.png

فرهنگ لسان الشعراء

این کتاب یکی از کهن‌ترین فرهنگ‌های فارسی است که در دوره سلطان فیروز شاه تغلق (752 ـ 790 هـ.ق) در همین کشور نوشته شده است. این فرهنگ بنا بر رفع نمودن بعضی نقایص فرهنگ اسدی و فرهنگ قواس نوشته شده بود و در این فرهنگ افزون بر این دو فرهنگ، ذکری از رسالة النصیر، فرهنگ عبدالرحمن و تاجین شده و معلوم است که این فرهنگ‌ها پیش از دوره فیروزشاه نوشته شده بود. این فرهنگ نه‌تنها از جمله مآخذ «ادات الفضلا» تألیف بدر دهلوی بوده، بلکه به گفته محمد لاد دهلوی مؤلف «مؤید الفضلا» نویسنده ادات همه مطالب «لسان الشعراء» را در فرهنگ خود شامل نموده است.

کلیات/فرهنگ ها نثر/متون کهن/ادبی
کتاب
5fb3c0518c096.png

بساتین الانس

از جمله آثار ارزشمندی که در دوره سلطنت و حاکمیت سلسله تغلقان پدید آمد، «بساتین الانس» اثر محمد صدر علاءالدین احمد حسن دبیر عبدوسی ملقب به «تاج» و معروف به «اخستان» است. وی همان‌گونه که خود می‌نویسد در دهلی ولادت یافت و پدرش نیز از اهالی دهلی بود و از این‌رو وی را دهلوی نیز خوانده‌اند. این کتاب از نظر تاریخ و مسائل اجتماعی دارای اهمیت ویژه‌ای است. موضوع کتاب مربوط به حمله تغلق است در سال 725 هجری به لکهنوتی. در این کتاب وقایع پادشاهان چین، قُنّوج و اُجّین و مطالبی درباره آیین کشورداری آمده است.

نثر/متون کهن/تاریخی
کتاب