دکتر پروفسور مولوی محمد شفيع ( 1883­1963 م ) رئيس دانشکده خاور شناسی دانشگاه پنجاب لاهورپاکستان بود. کتابخانه این دانشمند یکی از مهمترین منابع کتب خطی هند محسوب می شود. اهمیت این مجموعه به منابع ممتاز و متمایزی است که در مقدمه محمد بشیر حسین نیز ذکر شده اند. نسخه های این مجموعه در موضوعات: تفسیر و علوم قرآن، تاریخ هند، تاریخ ایران، فرهنگ ها، تذکره ها، نجوم، تصوف، جغرافیا و ... دسته بندی شده اند. در انتهای مطالب یادداشتهای مولوی محمد شفیع راجع به این نسخ که توسط فرزندش احمد ربانی گرد آوری شده اند، آورده شده است. این کتاب در سال 1351 به یادبود جشن صدمین سال تأسیس دانشکده خاورشناسی دانشگاه پنجاب لاهور منتشر شد.

منابع مشابه بیشتر ...

65d49624f1794.jpg

مجمع النفایس

سراج الدین علی خان آرزو

مجمع النفايس، به سبب نگاه ژرف و تيزبينانة مؤلفش، جايگاه بخصوصي در ميان تذكره های شعر فارسي دارد. اگرچه بعضاً نقايصی چون بي توجهي عامدانه به ارائه اطلاعات تاريخي به ويژه در باب شعراي ايراني در آن ديده ميشود، با اين همه نظر به انصاف و دانش و سليقه نويسنده، اين كتاب اغلب فراتر از تذكره است و اهميتي در حد مجموعه نظرات ادبي قدما دارد، تا حدي كه ميتواند مرجعي موثق و دست اول براي پژوهشگر ادبي در بررسي جريانات تحولات علوم ادبي علي الخصوص سبك شناسي و نقد ادبي باشد

658302ec9c7e3.jpg

تذکره الولیاء

فرید الدین عطار نیشابوری

تذکرةالاولیاء کتابی عرفانی است به نثر ساده و در قسمت‌هایی مسجع، که در شرح احوال بزرگان اولیاء و مشایخ صوفیه توسط فریدالدین عطار نیشابوری به فارسی نوشته شده‌است. تذکرةالاولیاء کتابی درباره زندگی، حالات، اندیشه‌ها و سخنان عارفان و مشایخِ تصوف است، و به ذکر مکارم اخلاق، مواعظ و سخنان حکمت‌آمیز صوفیان بزرگ می پردازد.این کتاب مشتمل است بر مقدمه و ۷۲ باب که هر باب به زندگی یک صوفی پرداخته است و در ابتدای هر باب سخنانی مسجع در تمجید و ثنای صوفی بیان شده و سپس سخنان و داستان ها درباره صوفی آورده شده است.نخستین باب به حالات و سخنان جعفر صادق اختصاص یافته‌است، و باب هفتاد و دوم به حسین بن منصور حلاج .