یکی از اندیشه‌هایی که در مدرنیسم مدرن و تئوریزه شد، این بود که منطق نابودی یک پدیده به دست انسان باید در یک چیز خلاصه شود: ساختن و سازندگی. در غیر این صورت باید منتظر خودتخریبی و ویرانگری بی‌دلیل بود. از جمله نویسندگان شاخص و مدرنیستی که آثار شگفت‌انگیزش بر این پایه پی‌ریزی شده‌اند، هنر یک ایبسن نمایشنامه‌نویش نروژی است که از کسانی چون یوهان اگوست استریندبرگ (سوئدی 1849 ـ 1912) و یوجین اونیل (آمریکایی 1888ـ1953) پیشی گرفته است؛ تنها به این علت که نقش "درون" و رابطه دیالکتیکی بین ذهن و عین و رفت و برگشت این دو را در عرصه داستان و نمایشنامه بیشتر درک کرده بود و به این نتیجه رسیده بود که بدون فروکاستن پتانسیل بازنمایی، نه تنها می‌توان جهان برون را با ذخایر درون (نمادها و نشانه‌ها) به تصویر کشاند، بلکه می‌توان آن را به کلی دگرگون کرد. بی‌دلیل نبود که جیمز جویس او را "نابغه کبیر" خواند.

منابع مشابه بیشتر ...

60ec533876cce.png

بکت

آ. آلوارز

شهرت و اعتبار ساموئل بکت در مقام استاد ادبیات مدرن، قطعی و مورد تأیید همگان است؛ اما این شهرت متکی بر آثاری است سرشار از ایهام و ایجاز و برخوردار از مضامین و اشکالی بس تکان‌دهنده و بی‌سابقه آثار بکت که با گذشت زمان و به تبع نوعی منطق شعری، تکیده‌تر، مرموزتر و زیباتر شدند؛ به واقع مصادیق بارز این حکم تئودور آدورنواند که «زیباشناسی همان تاریخ پنهان رنج است». آ.آلوارز در مقام شاعر، منتقد و مؤلفی که موضوع مشهورترین کتابش افسردگی است، صلاحیت آن را دارد که حرکت نثر بکت به سوی شعر ناب و همچنین پیوند این حرکت با مضمون افسردگی و یأس را توصیف نماید.

5e2ecd69abf47.jpg

نویسندگان پیشرو ایران از مشروطیت تا 1350؛ تاریخچۀ رمان، قصه کوتاه، نمایشنامه و نقد ادبی در ایران معاصر

محمد علی سپانلو

روش کار در این کتاب طی یک پیش‌گفتار و دو بخش از این قرار است: پیش‌گفتار: زمان‌بندی. بخش اول: بحث و جستجو با توجه به تحول تاریخی در هر دوره تا زیر طیف حوادث اجتماعی و تحلیل آن، روابط ادوار ادبی به طور زنجیره‌ای مشخص شود. بخش دو: بررسی چند نوع ادبی (قصه، رمان، نمایشنامه، نقد ادبی) به طور موضوعی و در مباحث مستقل با این قصد که این قوالب ادبی که حاوی باارزش‌ترین دستاوردهای نثر ادبی معاصر ایران است، یکسره، متداوم و مستقل پیش چشم خواننده قرار گیرد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58982448448a8.PNG

جهان داستانی ولادیمیر ناباکف

فتح‌الله بی‌نیاز

ولادیمیر ناباکف نویسنده، شاعر، منتقد و مترجم در سال 1899 در سنت پترزبورگ در خانواده‌ای اشرافی به دنیا آمد. اولین رمانش «ماشنکا» را در 1926 در برلین نوشت. در سال 1940 به آمریکا رفت و از 1960 تا پایان عمر یعنی سال 1977 در سویس زندگی کرد. دنیای داستانی او، پیچیده و چندلایه است، اما جان کلام اندیشه‌های [فلسفی] او ساده است؛ هر چند که خود او مدعی بود هرگز به دنبال قانونمندی‌های کلی نبوده و متقابلاً از قانونمندی‌های متداول فاصله گرفته است. در سالروز مرگش، دوم ژوئیه، نگاهی داریم به چهار اثر او که در این مقاله آمده است.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله
5879cddfd3e50.PNG

داستان‌های پست‌مدرنیستی

فتح‌الله بی‌نیاز

نگاهی به رمان «زمان لرزه» اثر «کورت ونه کات» و داستان بلند «رز خارزار» نوشته «رابرت کوور» با اشاره‌ای بسیار موجز به داستان «پست‌مدرنیستی» به ویژه مولفه‌های «فراداستان» و «بینامتنیت». ادبیات پست‌مدرنیستی مانند اندیشه پست‌مدرنیسم نه نقطه اوج تمدن بشری است و نه واپسین دوره انحطاط تمدن آن. اصولا پروسه زندگی اجتماعی به گونه‌ای است که نمی‌توان جایگاهی را که ناضر (اندیشمند و صاحب‌نظر) در آن ایستاده است. رفعت یا ذلت خواند و آن را نشانه «آخرین روایت اضطراب‌آلود و خودآگاهانه» پریشانی و زوال متافیزیکی بشر خواند، و به آن مرحله نهایی پژمردگی و ویرانی اطلاق کرد و مدعی شد که بشر بعد از این مرحله حرفی برای گفتن ندارد و علت را در این دانست که همه حرف‌ها قبلاً به وسیله اسطوره‌ها، ادیان، احادیث و متفکرین دیگر گفته شده است.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله