کتاب العین نخستین کتاب لغتی است که به ترتیب حروف معجم در زبان عرب خلیل بن احمد نحوی بصری تألیف نموده است. خلیل از علماء بزرگ صده دوم هجری و استاد سیبویه می‌باشد و واضع علم عروض بود. به روایتی در سال 170 و به قولی در 175 وفات یافته است. خلیل لغت را به ترتیب حروف معجم و نخست از حروف حلق آغاز کرد بدین ترتیب: ع ح ه خ غ ق ک ج ش ص ض س ر ط د ت ظ ذ ز ل ن ف ب م و ا ی؛ و به همین جهت این تألیف به کتاب العین و یا عین‌اللغه معروف گردید. از این کتاب قسمت های مختصری در بعضی از کتب نقل، لکن نسخه این کتاب را کسی در جایی سراغ نداشت.

منابع مشابه بیشتر ...

6321e196d5e29.jpg

شرح حال محقق اردبیلی و معرفی تالیفات او

جمعی از نویسندگان

کتاب شرح حال محقق اردبیلی و معرفی تالیفات او شامل مجموعه مقالاتی در هفت بخش است با این عنوانها: 1. محقق اردبیلی در کتابهای تراجم و رجال 2.اساتید و شاگردان محقق اردبیلی از ناصرالدین انصاری 3.کتابشناسی و نسخه شناسی آثار محقق اردبیلی از علی اکبر زمانی نژاد 4.پیرامون حدیقه الشیعه از حسن زاده مراغه ای 5.داستانهایی از زندگی محقق اردبیلی 6. هفت مقاله در شرح حال محقق اردبیلی از جمعی از نویسندگان و 7. کتابنامه اردبیل و محقق اردبیلی همراه با فهرست مآخذ که در سال 1375 دفتر کنگره به چاپ رسانده است

624adea2df00c.png

تجلیل از حامیان نسخ خطی در ایران (1379 ـ 1389)

علی صادق زاده وایقان, اعظم نجفقلی نژاد

دهمین دفتر آیین بزرگداشت حامیان نسخه‌های خطی در روز شنبه 29 آبان سال 1389 بسته شد و با فاصله اندکی سه برنامه دیگر (جشنواره حامیان اسناد و نسخ خطی فجر، جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران و جایزه شهاب) در اواخر سال اتفاق افتاد و بدین ترتیب سال 1389 رکورد تجلیل از حامیان نسخ خطی را در طول تاریخ از آن خود کرد. در این کتاب سعی شده تا اطلاعات مهم و کلیدی چهارده برنامه و مراسم تجلیل از حامیان نسخ خطی برگزارشده در ایران طی ده سال اخیر به صورت فشرده گردآوری و تدوین شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63f3883e2045b.jpg

خسرونامه

خسرونامه یا داستان هرمز و گلرخ اثری است در قالب مثنوی و داستان گونه و پرماجرا در بیان رموز اسرار عرفانی و روحانی. در آغاز کتاب مقدمه ای در باب این اثر سترگ و خلاصه داستان به صورت نثر آمده که فوق العاده راه گشا است و خواننده می تواند با یک نظر از ماجرای داستان با خبر گردد و آنگاه با رجوع به متن به اسرار عرفانی مندرج در اثر پی ببرد. در این داستان قیصر روم که سال‌ها در آرزوی داشتن فرزندی است از یکی از کنیزکانش صاحب پسری می‌شود؛ اما پسر و دایه‌اش بر اثر کینه و حسد همسر قیصر، آواره دیار می‌شوند و طی حوادثی در قصر پادشاه خوزستان سکنی می‌گزینند.

نظم/شعر کلاسیک/مثنوی‌ها
کتاب
5cb62393766ea.png

دیوان اشعار بابافغانی شیرازی

بابافغانی شیرازی در اوایل نیمه دوم قرن نهم در شیراز به دنیا آمد. در جوانی به سیرو سفر پرداخت و بعد در هرات به خدمت جامی رسید و شعر او مورد پسند استاد واقع گشت. بابافغانی از هرات به آذربایجان و سپس به خراسان رفت. او پیرو استادان شیراز و یادآور لسان الغیب در عهد خود بود و به حافظ کوچک شهرت داشت. او از مطرح‌ترین شاعران مکتب وقوع است و اکثر تذکره‌نویسان متوجه سبک تازه او در شعر شده‌اند . به علت همین سبک تازه خود مورد پسند شاعران خراسان قرار نگرفت و لاجرم سال‌ها در آذربایجان زیست. شعر او را می‌توان واسطه شعر حافظ و سبک هندی دانست. این کتاب دیوان اشعار بابافغانی اوست که شامل غزلیات، قطعات، رباعیات، ترجیعات و مقطعات اوست.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب