58696260c5ca2.PNG

آیا سنگ‌ها حق است و ترازها و ترازوها درست و تراز؟ هجویه‌ای برای حکیم ناصر خسرو قبادیانی! (در حاشیه مصاحبه شمس لنگرودی در شماره 10 رودکی)

چشم‌ها را باید شست و (ماهنامه رودکی) را طور دیگری باید دید. بالاخص شماره 10 آن را ولی جای برخورد آراء و اندیشه‌ها در ماهنامه هنوز بسی خالی است. گه گاهی برخی از گفته‌ها و نوشته‌های ماهنامه جای حرف و حدیث دارد و می‌تواند بهانه‌ای برای گفتگو و برخورد آراء و اندیشه‌ها باشد. چنان که گفتگوی سرکار خانم مصدق با آقای شمس لنگرودی شاعر معاصر و فرهیخته درباره اخوان داشت و دارد. آقای لنگردوی در جایی در متن مصاحبه اظهار نظر فرمودند که نوع شعر فارسی ناصر خسرو کسل کننده است و آدم بعد از دو ساعت خسته می‌شود و می گوید بس است دیگر، قرار است به ما درس بدهی یا شعر بگویی؟ و در صفحه دیگر متن همین گفتگو به ناصرخسرو نمره منفی می‌دهد بله علت و سرچشمه اختلافات از این جاست که سنگ‌ها حق نیست، ترازها و ترازوها درست و تراز نیست و لاجرم مقیاس‌ها و معیارها جور در نیامده بود. در این مختصر سر آن ندارم که این مختصر را به مقاله تبدیل کنم. این بی‌انصافی است در حق ناصر خسرو و همچنین زنده‌یاد مهدی اخوان ثالث. زیرا اشعار خسرو با هر فهم و درک همچون زندگی پرتلاطمش ابعاد بسیاری دارد ـ غربت و غریبی ـ سلام‌ها و پیام‌هایی که در قالب شعر به وطنش فرستاده و ناله‌های غریبانه سال‌های غربت و غریبی و 20 سال در تبعیدگاه یگان یا یمگان دره، شرح مبارزات او در زندان یا به قول اخوان در تبعید از سال 481 ـ 461 همه و همه او را تبدیل به مبارزی کرد برخاسته از دیار بلخ.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

63df9831a8445.jpg

تحقیقات ادبی یا سخنانی پیرامون شعر و شاعری

کیوان سمیعی

کتاب تحقیقات ادبی یا سخنانی پیرامون شعر و شاعری تالیف کیوان سمیعی است. این کتاب در سال 1361 توسط انتشارات زوار منتشر شده است. فهرست کتاب شامل شصت موضوع است و عناوین برخی از آنها عبارتند از: قلمرو و نفوذ زبان تازی، تاثیر شعر در نفس، قدیمی ترین شعر عربی، علم بدیع، قواعد ماده تاریخ، مخارج حروف، پیشگویی به وسیله احکام نجوم، تضمین غزلیات حافظ، دستور زبان فارسی و ...