محبوبه میرقدیری در سال 1337 در اراک زاده شد، تحصیل کرد، خواند و نوشت و نوشت تا رسماً نویسنده شد. اولین مجموعه داستانش به نام «شناس» در سال 1378 توسط انتشارت روشنگران منتشر شد. بعداً رمان «پولک سرخ» در سال 1380 و رمان «خانه‌آرا» هم در همان سال از وی منتشر شد. مجموعه داستان روی لب‌هاشان خنده بود در سال 82 و سرانجام رمان «و دیگران» را در سال 1384 منتشر کرد. محبوبه میرقدیری که از همان ابتدا توانایی‌اش را در داستان‌هایش به درستی نشان داده بود، با کتاب «و دیگران» به آنچه که باید، دست بافت. «و دیگران» برنده جایزه مهرگان و رمان برگزیده سال 1285 شد.

منابع مشابه بیشتر ...

65ae888a08243.jpg

علما و نویسندگان بوشهر: بر پایه کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه آقا بزرگ تهرانی‌

در مجموعه حاضر، مطالب مربوط به علما و دانشمندان بوشهری، از کتاب 28جلدی ((الذریعه الی تصانیف الشیعه))، استخراج و به فارسی برگردانده شده است .در بخش پایانی کتاب، مترجم علاوه بر مطالب مندرج در کتاب ((الذریعه))، توضیحات دیگری درباره شخصیت‌های یاد شده، ضمیمه کرده است.

6589945a6be8c.jpg

سیر سخن - جلد اول (شا‌مل‌ شرح‌ احوال‌ معروفترین‌ نویسندگان ایران‌ از قدیمیترین‌ ازمنه‌ تا‌ عصر حا‌ضر و برگزیده‌ آثا‌ر آنا‌ن‌)

احمد احمدی, حسین رزمجو

کوششی است از حسین رزمجو و احمد احمدی که شرح زندگینامهٔ شاعران و نویسندگان برجستهٔ تاریخ ادبیات ایران می باشد. سیر سخن، مجموعه ای کامل از شرح حال و زندگینامهٔ نویسندگان و شاعران برجستهٔ قدیم و معاصر ایران می باشد. کتاب حاضر به کوشش آقایان احمد احمدی و حسین رزمجو گردآوری و در سال ۱۳۴۳ توسط انتشارات کتابفروشی باستان در مشهد چاپ و انتشار یافت. کتاب سیر سخن، شامل شرح احوال معروف ترین نویسندگان و شاعران ایران، از قدیمی ترین ازمنه تا عصر حاضر و برگزیده آثار آنان از جمله: آثاری از علی دشتی، ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی، رسول پرویزی، محمدعلی جمال زاده، ایرج افشار، عنصرالمعالی کیکاووس، عبدالرحیم طالبوف، ابولفضل بیهقی (تاریخ بیهقی) و سایر شاعران و نویسندگان مطرح ایران می باشد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58a6bdb7341aa.PNG

نگاهی کوتاه به نقش زن در آثار احمد محمود

محبوبه میرقدیری

و مادربزرگ قلیان را پس زد و گفت: کسی اینجا نبود، کسی اینجا نیومد، هیچ‌کس به فکر اینجا نیست، هیچکس! تو خانه کارون هستم. کارون پدر شاسب داستان بازگشت عطر گل را می‌بینم پشت چرخ خیاطی نشسته است و مشغول کار است و مادربزرگ دست به هم می‌ساید: «سوخته روزگارم شاسب». آیا مادربزرگ، بی‌بی سلطنت، عطر گل و خاور نیست؟ ننه امرو، خالد و یا بلقیس و بی‌بی حکیمه نیست که زنجیری که جهان این زنان ـ زنان این داستان‌های محمود را به هم پیوند می‌زند. حلقه در حلقه دلهره خفقان است و رنج کار به هم پیوند می‌زند.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله