587a32b430941.jpg

سیری در تاریخ زبانها و ادب ایرانی

مکان چاپ: تهران ناشر: شورای عالی فرهنگ و هنر تاریخ چاپ: ۱۳۵۵ هجری شمسی تیراژ: ۱۰۰۰ زبان: فارسی

سید ذبیح ‌الله صفا شهمیرزادی (۱۲۹۰– ۱۳۷۸ شمسی) پژوهشگر، مترجم، مصحح و یکی از شخصیت های برجستهٔ ادبی ایران معاصر است. کتاب‌های تاریخ ادبیات در ایران و حماسه سرایی در ایران از تألیفات مشهور دکتر ذبیح الله صفا به شمار می آیند که یکی از نویسندگان اصلی دانشنامه ایرانیکا نیز بود. خدمات آموزشی دکتر صفا از دبیری در مدارس تهران به مقام استادی در دانشگاه تهران و تدریس در هامبورگ آلمان منتهی گشت. وی پس از بازنشستگی، در مقام استاد ممتاز دانشگاه تهران به تدریس ادبیات حماسی، غنایی و دراماتیک در دوره دکتری ادبیات فارسی ادامه داد. در کتاب پیش رو دکتر صفا زبان های ایرانی و جریان های ادبی ایران را مورد مطالعه قرار داده است. این کتاب پس از آغاز سخن از دوره زبانهای کهن ( مادی، اوستایی و پارسی باستان)، ادبیات لهجه های کهن، زبانها و لهجه های میانه (زبان سکائی، زبان سغدی، زبان خوارزمی، زبان تخاری، پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی)، ادبیات زبانها و لهجه های میانه ، شعر در زبانها و لهجه های کهن و میانه، لهجه های نو (لهجه های کنونی ایران) و زبان و ادب فارسی (فارسی دری، پیدایش شعر و نثر پارسی و ادب فارسی در طی قرون) تشکیل شده و در سال 1355 توسط شورای عالی فرهنگ و هنر به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6409fa85cc4b3.jpg

زبان و ادب فارسی در جهان - جلد اول (انگلستان)

زبان و ادبیات فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، با هزاران آثار گران سنگ در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد اعتنا و اعتقاد ایرانیان و مردمان سرزمینهای دور و نزدیک بوده است. این حضور و نفوذ حکایت از آن دارد که در ژرفای زبان و ادب فارسی آنقدر معانی بلند و مضامین دلنشین علمی، ادبی، اخلاقی و انسانی وجود د ارد که هر انسان سلیم الطبعی با اطلاع و آگاهی از آنها، خود به خود به فارسی و ذخایر مندرج در آن دل میسپرد. از این رو برای سازماندهی تقویت و توسعه زبان و ادب فارسی در خارج از کشور شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی را بنیاد نهاده و شورا هم بر اساس وظایف محوله، ایجاد هماهنگی، سیاست گذاری هدایت و برنامه ریزی در باب زبان و ادب فارسی را وجهه همت خود قرار داده است. دبیرخانه شورا دست به اقدام پژوهشگرانه ای در زمینه شناخت آخرین وضعیت زبان و ادب فارسی در کشورهایی که فارسی به آن سرزمینها پا نهاد، زده است و این مهم در مدتی کوتاه جامه عمل پوشیده و نتیجه آن اینک به صورت تنظیم و تدوین پژوهشنامه هایی درباره کشورها با عنوان "زبان فارسی در جهان" انتشار می یابد. این دفتر جلد اول از این مجموعه است با عنوان " زبان و ادب فارسی در جهان، انگلستان"

6409f93ee5bef.jpg

زبان و ادب فارسی در جهان - جلد هشتم (ایتالیا)

زبان و ادبیات فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، با هزاران آثار گران سنگ در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد اعتنا و اعتقاد ایرانیان و مردمان سرزمینهای دور و نزدیک بوده است. این حضور و نفوذ حکایت از آن دارد که در ژرفای زبان و ادب فارسی آنقدر معانی بلند و مضامین دلنشین علمی، ادبی، اخلاقی و انسانی وجود د ارد که هر انسان سلیم الطبعی با اطلاع و آگاهی از آنها، خود به خود به فارسی و ذخایر مندرج در آن دل میسپرد. از این رو برای سازماندهی تقویت و توسعه زبان و ادب فارسی در خارج از کشور شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی را بنیاد نهاده و شورا هم بر اساس وظایف محوله، ایجاد هماهنگی، سیاست گذاری هدایت و برنامه ریزی در باب زبان و ادب فارسی را وجهه همت خود قرار داده است. دبیرخانه شورا دست به اقدام پژوهشگرانه ای در زمینه شناخت آخرین وضعیت زبان و ادب فارسی در کشورهایی که فارسی به آن سرزمینها پا نهاد، زده است و این مهم در مدتی کوتاه جامه عمل پوشیده و نتیجه آن اینک به صورت تنظیم و تدوین پژوهشنامه هایی درباره کشورها با عنوان "زبان فارسی در جهان" انتشار می یابد. این دفتر جلد هشتم از این مجموعه است با عنوان " زبان و ادب فارسی در جهان، ایتالیا"

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6400b262e4c61.jpg

رستم و اسفندیار از شاهنامه فردوسی

ذبیح الله صفا

در این داستان دو تن از بزرگترین پهلوانان ایران با یکدیگر روبرو می شوند. رستم جامع خصائل پهلوانی یعنی مردانگی و آزادگی و شجاعت و شاه دوستی، و کسی است که برای ایران همه مصائب را تحمل کرد و آنرا از مخاطرات عظیم نجات بخشید و عمر خود را در حفظ تاج و تخت کیان گذاشت. اسفندیار پهلوانی است که بدعای زرتشت رویین تن شده و حربه ها بر تن او کارگر نیست. وی می‌خواهد بفرمان پدر و برای رسیدن بتاج و تخت شاهی بندبر پای رستم نهد و اگرچه منکر خدمات رستم نیست ولی سرپیچی از حکم پادشاه را نیز خلاف دین و آیین میداند و رستم را به اطاعت حکم پادشاه می خواند؛ و رستم اگرچه جنگ با یکی از افراد کیانی را گناهی نابخشودنی میشمارد لیکن از تحمل عار نیز گریزان است و همین دو اصل و همچنین مواجهه با مردی رویین تن که زخم سلاح را در او اثری نباشد سبب دشواری بزرگی برای رستم است تا بحدی که بچاره گری و توسل او بسیمرغ منجر می‌گردد

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/آثار فردوسی
کتاب
6370e18061cdf.jpg

دلیران جانباز (مجموعه مقالات)

ذبیح الله صفا

کتاب دلیران جانباز نوشته ذبیح الله صفا می باشد. در نوشته ی فوق جنبش‌هاي ايرانيان و سرنوشت رهبران قيام‌ها و حاکمان و سلطانهای حافظ ايران بعد از گسترش اسلام داخل ايران مورد تحقیق قرار گرفته است. مباحث اثر در سه قسمت تدوین گشته است. قسمت نخست با عنوان نهضت‌های ملي ايرانيان مطالعه‌اي می باشد اجمالي درمورد نهضت‌هاي ايرانيان پس از حمله اعراب برای بازیافتن مقام از دست رفته تاریخی خود. در قسمت دوم ذيل عنوان قهرمانان استقلال ايران از سرنوشت ايرانياني صحبت به ميان آمده كه از اوايل قرن دوم تا بخشی از قرن چهارم هجري برای رها شدن و استقلال ايران از سلطه خلفا دست به قيام زدند. در قسمت سوم با زیر عنوان نگهبانان ایران از مقالات سرگذشت مدافعان ایران که بعد از حمله مغول در برابر دشمنان قدعلم کرده بودند شرح داده شده است

کلیات/تاریخ ایران
کتاب