خواجوی کرمانی (وفات 753 هـ) از مشاهیر گویندگان فارسی می‌باشد. خواجو میلانات صوفیانه و با مشایخ و عارفان ارادت و عقیدت بسیار می‌داشت. از جمله مشایخ که این گوینده ارادتمند آنها بوده است شیخ ابو اسحاق گازرونی بود. با وجود اینکه شیخ مذکور تقریبا سیصد سال پیش از خواجو فوت شده ولی خواجو او را چون مرشد زنده مدح می‌گفت و چند قصاید و ترجیع بند در ستایش او نگاشته. علاوه بر این یک مثنوی بنامش نوشته و در دو سه مثنوی او را بعنوان یک عارف مدح گفته و از روح او کمک جسته است.

منابع مشابه بیشتر ...

6370c7f77fc21.png

فرهنگ ناب حافظ

محمود نامنی, عطاءالله پرویز روشن

در این کتاب کوشیده شده تا درباره نکاتی درباره حافظ و شعر او بررسی صورت گیرد؛ از قبیل: بیان روند زندگانی حافظ برگرفته از متون و منابع معتبر علمی و تاریخی با استفاده از اشعار شاعران نوپرداز معاصر؛ نگاهی به ابعاد و زوایای شخصیت حافظ؛ چرایی تفأل به حافظ و چگونگی تفأل‌زدن؛ تدوین فصلی با نام فرهنگ واژگان اشعار حافظ با بیش از دوهزار واژه؛ فراهم کردن فرهنگ اشارات و تعبیرات عرفانی اشعار حافظ با بالغ بر پانصد واژه.

636cd3d39c0a6.png

شرح اعلام کشف المحجوب هجویری

حسن رستم‌زاد منصور

کتاب «کشف المحجوب» که در واقع پرده‌گشای اسرار حیات و درون گروهی از عاشقان و شیفتگان جمال محبوب ازلی و ابدی است، جلوه‌گاه ایمان و ذوق و دانش بزرگمردی است که گرچه شرح کاملی از احوال وی در دست نیست، ولی همین اثر عظیم نماینده وسعت اطلاعات او در علوم قرآنی و احادیث و عرفان است. در این کتاب خلاصه‌ای گویا از شرح زندگی افراد مندرج در کتاب «کشف المحجوب» هجویری ارائه شده و علاقمندان و عرفان‌پژوهان را در شناخت هرچه بهتر مندرجات کتاب به‌ویژه شخصیت عارفان و مشایخ راهنما است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fb51de1a47b7.png

فرهنگ لسان الشعراء

این کتاب یکی از کهن‌ترین فرهنگ‌های فارسی است که در دوره سلطان فیروز شاه تغلق (752 ـ 790 هـ.ق) در همین کشور نوشته شده است. این فرهنگ بنا بر رفع نمودن بعضی نقایص فرهنگ اسدی و فرهنگ قواس نوشته شده بود و در این فرهنگ افزون بر این دو فرهنگ، ذکری از رسالة النصیر، فرهنگ عبدالرحمن و تاجین شده و معلوم است که این فرهنگ‌ها پیش از دوره فیروزشاه نوشته شده بود. این فرهنگ نه‌تنها از جمله مآخذ «ادات الفضلا» تألیف بدر دهلوی بوده، بلکه به گفته محمد لاد دهلوی مؤلف «مؤید الفضلا» نویسنده ادات همه مطالب «لسان الشعراء» را در فرهنگ خود شامل نموده است.

کلیات/فرهنگ ها نثر/متون کهن/ادبی
کتاب
5fb3c0518c096.png

بساتین الانس

از جمله آثار ارزشمندی که در دوره سلطنت و حاکمیت سلسله تغلقان پدید آمد، «بساتین الانس» اثر محمد صدر علاءالدین احمد حسن دبیر عبدوسی ملقب به «تاج» و معروف به «اخستان» است. وی همان‌گونه که خود می‌نویسد در دهلی ولادت یافت و پدرش نیز از اهالی دهلی بود و از این‌رو وی را دهلوی نیز خوانده‌اند. این کتاب از نظر تاریخ و مسائل اجتماعی دارای اهمیت ویژه‌ای است. موضوع کتاب مربوط به حمله تغلق است در سال 725 هجری به لکهنوتی. در این کتاب وقایع پادشاهان چین، قُنّوج و اُجّین و مطالبی درباره آیین کشورداری آمده است.

نثر/متون کهن/تاریخی
کتاب