ایرج میرزا (1252-1304 شمسی) ملقب به جلال‌ الممالک و فخرالشعرا از شاعران برجسته ایرانی عصر مشروطیت و از پیشگامان تجدد در ادبیات فارسی است. ایرج میرزا در قالب‌های گوناگون شعر سروده و ارزشمندترین اشعارش مضامین انتقادی، اجتماعی، احساسی و تربیتی دارند. شعر او ساده و روان و گاهی دربرگیرنده واژه‌های عامیانه است. او که منتقد اوضاع جامعه سنتی زمان خویش بود، با زبان طنز از برخی از رسوم ایرانیان انتقاد می ‌کرد. آثار ایرج به دو بخش پیش و پس از مشروطه تقسیم می شوند. اشعار دوره اول بیشتر قصایدی در ستایش رجال زمان و بزرگان قاجار هستند. اشعار دوره دوم که دارای اعتبار ادبی بیشتری هستند اغلب به انتقادهای اجتماعی در قالب مضامین بکر اختصاص دارند. ایرج میرزا مضامین جدید و فلسفه واقع گرایانه را به شعر فارسی داخل کرد که باعث ایجاد فضای جدید ادبی پس از او شد. کتاب پیش رو به قلم سید هادی حائری متخلص به کورش، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ایرانی و در دو مجلد تدوین شده است. نویسنده در جلد اول با اشعار شیوا، مثنوی ها و مسمط، ترجیع بند و ترکیب بندهای ایرج میرزا و در جلد دوم با گنجاندن شعرهایی به شیوه متقدمین، نمونه خط و نثر شاعر و ... به معرفی ایرج میرزا جلال الممالک پرداخته است. این کتاب در سال 1370 توسط نشر جوان منتشر گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

65ef2775a514b.jpg

بزرگان ما - جلد اول

ع. فاضل زاده بدیع

موضوع کتاب بزرگان ما تالیف ع. فاضل زاده بدیع شرح حال و منتخب اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1312 منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ff6ebf3971a6.png

نخبة العرفان عن آیات القرآن و تفسیرها (تطبیق اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس با قرآن کریم)

سیدهادی حائری

مثنوی تفسیر قرآن کریم است. مولانا در مقام همدلی و فهم باطنی قرآن، مثنوی را تصنیف کرده است. حتی اگکر ظاهراً در ابیات مثنوی تصریحی به آیات قرآن نشده، باز هم مولانا در جان خویش به قرآن توجه داشته و متذکر معانی و لطایفش بوده است. سرچشمه این کتاب ابیات مثنوی و کلیات شمس است که نویسنده به تناسب معنای آیات در یک ماه رمضان (احتمالاً حدود سال 1330 شمسی) در حاشیه قرآن مجید نوشته بود. این کتاب افزون بر اینکه فضل تقدم در تطبیق ابیات مثنوی با قرآن دارد، از چند جهت دیگر نیز حائز اهمیت است: یکی اینکه تنظیم و ترتیب مطالب بر اساس قرآن است نه مثنوی، یعنی در واقع ابیات مثنوی با قرآن تطبیق داده شده است. دیگری اینکه اشعاری از کلیات شمس نیز در این تطبیق آورده شده و آخر اینکه ابیاتی در آن آمده که ازحیث ظاهری انطباقی با آیات قرآن ندارد ولی معنا چنین است.

مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
کتاب
5b675cf210c44.png

افکار و آثار ایرج میرزا

سیدهادی حائری

این کتاب که به صورت دو جلد در یک مجلد گردآوری شده، افزون بر گذری بر زندگی ایرج میرزا، به اشعار او نیز پرداخته است. بخش‌هایی از اشعار چاپ‌نشده، اندرزهای ایرج، مرآت الجمال، شعرهای انتقادی ایرج، وصف الحال شاعر، شعر و نثر شاعران، عارف‌نامه، تجلیل ایرج از شاعران و بزرگان معاصر، مطایبات و .... بخش‌هایی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

شرح حال/تک نگاری پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب