58b29502d5f72.PNG

موج دریای معرفت؛ مجموعه چکیده‌ها و برگزیده مقالات همایش بین‌المللی شیخ آذری (دانشگاه پیام نور اسفراین، دوم و سوم آذرماه 1390)

مکان چاپ: مشهد ناشر: کتابدار توس تاریخ چاپ: ۱۳۹۰ هجری شمسی تیراژ: ۱۵۰۰ زبان: فارسی

دامنه جنوبی کوه‌های آلاداغ و جنوب و غرب کوه شاه‌جهان، کهن‌شهری را در خود جای داده است که امروزه آن را «اسفراین» می‌خوانند. این شهر کهن و باستانی از دیرباز مهد علم و ادب و هنر و عرفان بوده است و خاستگاه اندیشمندان، عارفان، فقیهان و وزیران بزرگ. یکی از این عارفان فرهیخته «فخرالدین حمزه بن علی ملک اسفراینی» است که به مناسبت ماه تولدش «شیخ آذری» می‌خوانند. او در اسفراین بالید و به علم و ادب و شعر روی آورد و در ایام جوانی بنا به اقتضای زمانه به مدح سلاطین تیموری پرداخت اما سیمرغ روح گمشده خود را در «قاف» حقایق می‌دید پس روی از دربار تیموری برتافت و به سفر قبله مشرف شد و سپس به دیار هند رحل اقامت افکند و در دربار احمدشاه بهمنی از پادشاهان دکنی هند به مقام ملک‌الشعرایی رسید. شیخ آذری پس از هشت سال دوری از وطن با کوله‌باری از تجربه‌های گرانسنگ به دیار خود شتافت و سرانجام در سال 866 (هـ.ق) در موطن خود روی در نقاب کشید. این کتاب با نام «موج دریای معرفت» مجموعه‌ای است از مقالات برتر داخل و خارج کشور که برای همایش بزرگداشت این عارف دل‌سوخته به دبیرخانه همایش ارسال شده بود.

منابع مشابه بیشتر ...

6638dc2ceb2aa.jpg

شهرزاد 2

جمعی از نویسندگان

کتاب شهرزاد 2 فصل نامه ادبیات داستانی که توسط نشریه داخلی خانه داستان سرو در تابستان 1381 منتشر شده است

662e709e34bcb.jpg

کتاب آینه

ابراهیم زال زاده

مجموع مقالات پیرامون ادبیات و شعر نوشته برترین ادیبان و شعرا و نویسندگان معاصر که توسط زنده یاد ابراهیم زال زاده بنیانگذار و مدیر نشر ابتکار و بامداد گردآوری شده است: مجموعه مقالاتی از صفدر تقی زاده داریوش آشوری نجف دریابندری باقر پرهام احمد شاملو هوشنگ گلشیری م. آزاد احمد کسیلا فیروز شیروانلو مهدی اخوان ثالث سیمین بهبهانی ع. پاشایی و... فهرست: موسیقی زبان، عکس های یک شاعر، زیبایی چیست؟، نگاهی به ادبیات امروز آمریکای لاتین، جهان سوم در تکاپوی جهانی، یادی از بهرام صادقی، نگاهی به سه کتاب رضا براهنی و ...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6638dc2ceb2aa.jpg

شهرزاد 2

جمعی از نویسندگان

کتاب شهرزاد 2 فصل نامه ادبیات داستانی که توسط نشریه داخلی خانه داستان سرو در تابستان 1381 منتشر شده است

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
662917f0e1121.jpg

سالنامه دارالفنون سال 1327

جمعی از نویسندگان

سالنامه دارالفنون (هدیه نوروز) در سال 1327 در چاپخانه خواندنیها منتشر شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب