بختیار علی، در شهر «سلمانیه» کردستان متولد شد. هم اکنون در شهر «کلن» آلمان مقیم است. او یکی از شاخص‌ترین چهره‌های مطرح شعر و رمان معاصر کرد به شمار می‌آید. در سال 1989 مجله «آزادی» را منتشر کرد که می‌توان از آن به عنوان حرکتی عقلانی و طغیانی علیه «سنگ‌شدگی» فرهنگ کرد نام برد. همین نشریه به صورت تریبون اصلی طرفداران آزادی در زمینه فرهنگ درآمد و روشن فکران کرد توانستند آزادانه و بی‌پروا اندیشه و صدای مسکوت شده خویش را در آن عرضه کنند. گسترش شهرت و محبوبیت او در سال 1996 با انتشار «مرگ دومین یگانه» آغاز شد، و با نوشتن «آخرین انار دنیا» ـ چه در نزد منتقدین چه در میان خوانندگان ـ به اوج خود رسید. قابل ذکر است از نخستین دفتر شاعر، آن‌چنان استقبال گسترده‌ای شد، تاجایی که شاعر بزرگ کرد «شیرکو بیکس» از آن به عنوان «توفان» یاد کرد.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0d0119e306.jpg

شاعران کرد پارسی گوی

سید عبدالحمید حیرت سجادی

جمعیت مردم ایران مخلوط و حتی می توان گفت ممزوج و معجونی از طوایف ماد و پارس است که از زمانهای گذشته تاکنون بیشتر این جمعیت، به مناسبت ملایمت آب و هوا و حاصلخیز بودن اراضی محدوده سلسله جبال زاگرس در این مناطق گرد آمده و در هر شهر و دیاری متناسب با اوضاع اجتماعی محل دارای لهجه ای خاص از زبان اوستا یا پهلوی بوده که شعرا به همان لهجه خاص محلی خود شعر سروده و نویسندگان نیز مطالب مورد نظر خود را با همان زبان ارائه و عرضه کرده اند که امروز کمتر اثری از آنها برجای مانده و اگر بیشتر کنجکاوی کنیم آنها را در بایگانی راکد کتابخانه های بزرگ می یابیم...

65ca27b146d11.jpg

تذکره شاعران تکاب افشار مشتمل بر: شرح‌حال و نمونه اشعار شعرای منطقه بزبان‌های فارسی‌، آذری و کردی‌

حسینعلی قادری تکانتپه‌

مجموعه حاضر مشتمل است بر شرح حال و نمونه اشعار فارسی، آذری و کردی 81شاعر منطقه "تکاب افشار." در ابتدای کتاب، نگارنده معرفی‌نامه کوتاه جمعی از سرایندگان و فضلای تکاب را در قالب یک مثنوی به نظم کشیده است .آن‌گاه هشتاد و یک شاعر یاد شده، به ترتیب الفبا معرفی شده‌اند که اسامی تعدادی از آن‌ها بدین‌قرار است" :یدالله امین"، "نصرت‌الله آموزگار"، "علی اشرف احمدنیا"، "علی‌اشرف اخوی"، "یحیی اسماعیلی"، "عباسعلی خان افشار"، و "آذر افشاری."