بی‌تردید بیدل دهلوی از شاعران فرهنگ‌ساز عرصه ادبیات پارسی در ساحت لفظ و معنی است. شعر او از حضور واژه‌های دشوار بسیار تهی است و افزون بر این از وجود واژه‌های فلسفی و اصطلاحات خاص نیز هم در شعر بیدل خبری نیست. این کتاب راه فهم شعر یکی از بزرگ‌ترین شاعران وارث لفظ‌های شسته و معانی رفته زبان فارسی را هموار و همواتر می‌کند. به‌ویژه که این ترکیبات تازه، یکی از مهم‌ترین عوامل پیچیدگی شعر اوست. بی‌تردید بی‌آشنایی با این ترکیبات خاص، درک شعر بیدل و حتی لذت بردن از شعر او به دشواری فراهم می‌آید، به ویژه که این ترکیبات از نوع تجارب شاعران قبل از او نیست.

منابع مشابه بیشتر ...

63722e1c65e0a.jpg

سی مقاله درباره بیدل

جمعی از نویسندگان

کتاب حاضر سی مقاله درباره بیدل است که به کوشش محمد سرور پاک فر گردآوری در سال 1365 در کابل گردآوری شده است. عناوین بعضی از مقالات آ ن عبارتند از: شاعر و فیلسوف شرق/ ترجمه محمدیعقوب خان؛ سبک هند و مکتب بیدل/ پوهاند عبدالحی حبیبی؛ بیدل از افغانستان است/ طاهر بدخشی؛ بیدل شناسی در اتحاد شوروی/ اسدالله حبیب؛ بیدل و رابطه ادبی افغانستان و هند/ غلام حسن مجددی؛ و ..

618fb10d321d9.png

یکصد غزل بیدل

ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی

میرزا عبدالقادر بیدل چغتایی بی هیچ تردیدی یکی از برجسته‌ترین شاعران جهان در همه زمانه‌ها، از ارکان اساسی شعر فارسی دری و یکی از عرفای کم‌نظیر در تاریخ فرهنگ دیرینه‌سال ایران است. شعر بیدل، شعر چندبعدی است و در زمینه ویژگی‌های شعر و سبک و حتی اگر بتوان گفت مکتب، وی و پندارها و عقاید جزمی‌اش مثال‌زدنی است. در این کتاب صد غزل از غزلیات و اشعار بیدل گزیده شده است. گردآورنده معتقد است این غزلیات برجسته‌ها و نمونه‌های خوب شعر و طرز بیان ویژه شعری و ذهنیت و داشته‌های فکری بیدل است.