60102ca54ef79.png

تاریخ طب در ایران پس از اسلام (از ظهور اسلام تا دوران مغول)

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات دانشگاه تهران تاریخ چاپ: ۱۳۷۵ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب شامل مقدمه‌ای در علم الاخلاق یا آیین و سنت پزشکی و نظام پزشکی و قوانینی که مورد احتیاج طبیب و وابستگان به فنون طبی است. قسمت اول آن مختصری از تاریخ بیمارستان‌ها و قسمت دوم آن تاریخ طب قبل از اسلام در کشورمان می‌باشد. سبک و روش نویسنده در شرح حال اطباء و تاریخ طب در ایران بر روی قرون ترتیب نیافته، بلکه به دوران‌ها و ادوار تقسیم شده و آن از ظهور اسلام تا اواخر قرن ششم هجری قمری یعنی تا زمان درگذشت سیداسماعیل جرجانی را شامل می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

636bc4102c1a8.jpg

سخنرانیهای پرفسور آندره لمی یر در ایران

آندره لمی یر

پروفسور لمی یر در سال 1947/1325 از ایران بازدید کرده و در صحن دانشگاه تهران به یک سلسله سخنرانی راجع به تازگی های علم پزشکی مبادرت نمود. آقای دکتر قدسی این چهار سخنرانی را به فارسی ترجمه کرده و وزارت بهداری به طبع آن به هردو زبان فارسی و فرانسوی اقدام نمود و در سال 1326 توسط نشریات وزارت بهداری به چاپ رسید

635fbee746913.jpg

مقایسه طب قدیم ایران با پزشکی نوین

جلال مصطفوی, ابوالقاسم پاکدامن

هدف از تالیف این کتاب شناساندن طب قدیم ایران و شخصیتهای علمی و پزشکی ابن سینا به کلیه علاقمندان آن به ویژه دانشجویان پزشکی و پزشکان و استادان دانشگاههای پزشکی و نیز مقایسه طب قدیم ایران با پزشکی نوین است. منظور از این شناسایی تنها این نیست که یکی از مفاخر بزرگ علمی و ملی خود را معرفی کرده و فخر فروشی کنیم. بلکه هدفی عالیتر و نظری بسیار وسیع تر داریم و آن جلب توجه عموم محافل پزشکی به اسراری از طب قدیم ایران ضمن اشاره به گوشه هایی از تاریخ تحولات پزشکی است. انجام این امر را برای رفع نقایص و نقاط ضعف پزشکی کنونی لازم، بلکه واجب می دانیم...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

607d5a1358896.jpg

خفی علائی (خف علائی یا خفیه العلائیه)

"خف علائی" یا "خفی علائی" یا "الخفیه العلائیه" دومین تالیف طبی سید اسماعیل است که به امر اتسز خوارزمشاه پس از سال 521 ه.ق تالیف شده است. خف علائی خلاصه ای از ذخیره خوارزمشاهی است، اما این مطلب به تمام معنی کلمه صحیح نیست. بلکه در خف علائی از تشریح و وظایف الاعضاء و بسیاری از بیماریها و ایضا داروهای مفرد و مرکب و موضوعات دیگر که در کتاب ذخیره مشروحا مذکور افتاده در خف علائی دیده نمی شود. بطور خلاصه، ذخیره کتابی است در طب و بهداشت و متفرعات آن که با احاطه کاملی که جرجانی به این علوم داشته و با استفاده از کتب پیشینیان همانطور که آمده موجد "تجدد طب ایرانی" است. اما خفی علائی را مخصوص پادشاه به رشته تحریر در آورده. به عباره الاخری خفی علائی کتابی مخصوص و محض رفع حاجت شاه و بزرگان و اعیان و طبیعتا سایر طبقات می باشد. ایضا خف علائی برای آن دسته که استفاده از ذخیره مشکل بوده، بسیار آسان گردیده که طالبان به آن مراجعه نمایند.

نثر/متون کهن
کتاب
60478bbfd67bc.jpg

مردی برتر از عصر خویش؛ ابن سینا، نابغه جهان پزشکی

محمود نجم آبادی

کتاب حاضر یکی از کتاب‌های مجموعه چندین جلدی مقالات مجلات هنر و مردم، رودکی و فرهنگ و زندگی است که طی سال‌های 1341 تا 1358 منتشر می‌شده است. مقالات این مجلات در شاخه های مختلف علوم انسانی، از جمله هنر، سیاست، فرهنگ، تاریخ، ادبیات، علوم اجتماعی و ..... به صورت موضوعی و در قالب در اختیار پژوهندگان و علاقه‌مندان به این‌گونه مباحث قرار خواهد گرفت. هدف از انتشار دوباره این مقالات آشنایی نسل جوان با افکار و نظرات نویسندگان معاصر ایران و جهان در حوزه فرهنگ و هنر است. کتاب مردی برتر از عصر خویش: ابن سینا، نابغه جهان پزشکی شامل مقالات دکتر نجم آبادی است که در بیست و هفت شماره ماهنامه هنر و مردم- درباره ابن سینا: از تولد، کودکی، تحصیلات، مرگ و اشعار پارسی و تازی او تا نوشته‌های او درباره بیماری‌ها و خواص داروها و گزارش ترجمه آثار او در کشورها و زبان‌های مختلف و آثار چاپ شده او و مراسم هزاره ابن‌سینا، به همراه مقاله رستاخیز، نموداری از زندگی ابن سینا از حسین خدیوجم- به چاپ رسیده است.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب