از آنجا که ادبیات آیینه تمام‌نمای سنن، آداب و رسوم، باورها، اخلاق، تربیت، تمدن و فرهنگ ملت‌ها است، یکی از دستاوردهای ارزشمند بررسی آثار مهم ادبی ـ به ویژه شاهنامه ـ دست‌یافتن به بخشی از ویژگی‌های فرهنگی و باورهای دیرینه اقوام گذشته است. باورها و کردارهایی که نیاکان ما طی سده‌ها و هزاره‌های پیشین با آنها زندگی کرده‌اند و برای روایی و پاسداری از آنها رنج‌ها و دردهای بی‌شماری را به جان خریده‌اند. بخشی از این باورها امروز با توجه به تحولات عمیق فرهنگی که حاصل تحولات عظیم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و ... است، یا به طور کلی منسوخ شده‌اند یا در شکل و هیئتی متفاوت از قبل و مناسب با شرایط دینی و اجتماعی نوین، به حیات خود ادامه می‌دهند. شیوه‌های کهن در نام‌گذاری فرزندان و پنهان‌کردن نام توسط پهلوانان و ... از حریفان و بیگانگان که موضوع این مقاله است، بخشی از این باورها را در خود جای داده است.

منابع مشابه بیشتر ...

64d2447b34ebe.jpg

معمای شاهنامه - جلد اول (باستان شناسی و داستان شناسی شاهنامه)

سیامک وکیلی

ویژگی اصلی این پژوهش، کنکاش باستان‌شناسانه و روان‌شناسانه درباره‌ی شخصیت‌ها و فضای اجتماعی و سیاسی داستان‌های "شاهنامه" است. به باور نگارنده: "شاهنامه دارای دو بخش است که به طور کامل با هم تفاوت دارند. ویژگی‌های ساختی، زبان شناسی، جهان‌بینی و مانند این‌ها در هر دو بخش چنان ناهماهنگ و ناهمخوانند که می‌توان گفت دارای دو اندیشه، دو استعداد، و دو پسند جداگانه و نایکدست‌اند. برای نمونه در یک بخش سستی و ناپایداری جهان، بنیان جهان‌بینی است و در بخش دیگر آزپرستی و زیاده‌خواهی اساس جهان‌بینی است و در بخش دیگر آزپرستی و زیاده‌خواهی اساس جهان‌بینی نویسنده را می‌سازد؛ ..... بر این اساس می‌توان شاهنامه را بر دو بخش جداگانه بخش‌بندی کرد بخش نخست از آغاز شاهنامه تا پایان شاهنشاهی (= امپراتوری) کیخسرو به همراه داستان رستم و اسفندیار است که شاهنامه‌ی اصلی نامیده می‌شود و بخش دوم از آغاز پادشاهی لهراسب تا پایان شاهنامه (بدون داستان رستم و اسفندیار) است که آن را شاهنامه افزوده نام نهاده‌ایم. شاهنامه‌ی افزوده نوشته‌ی فردوسی است؛ اما شاهنامه‌ی اصلی نویسنده‌ی دیگری دارد که باید برای یافتن نامش در تاریخ و تاریخ ادبیات کاوش کرد. کتابی که پیش رو دارید کوشیده تا این نظر را که کل شاهنامه نوشته‌ی یک تن نیست به اثبات برساند".

638233974eb39.jpg

آزادی و فرهنگ

مصطفی رحیمی

نوزده مقاله این دفتر در چهار مقاله کلی طبقه بندی شده اند: فرهنگ و آزادی، فلسفه و مسائل اجتماعی، مسائل مربوط به سوسیالیسم، و مساله روشنفکران. در بخش نخست درباره سیاست فرهنگی، نقش فرهنگ و رواداری در رشد دموکراسی، نقش مطبوعات، مفهوم نوآوری ادبی و اجتماعی و روند آزادیخواهی در کشورهای آفریقایی سخن گفته میشود. در بخش دوم بحثهایی درباره مرلوپونتی، مارکس و منتسکیو به میان می آید. بخش سوم به تحولات بلوک سوسیالیسم پرداخته روند تحولات را در کوبا و چین و شوروی دنبال می کند. بخش چهارم شامل دو مصاحبه است درباره روشنفکران و روابط آنان با مردم و قدرتها و ایدئولوژیها و مساله بحران هویت در آنان.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

560851d9ed80a.PNG

خداشناسی ایرانیان به روایت شاهنامه

محمدعلی داودآبادی

خداجویی یکی از خواست‌ها و نیازهای اساسی انسان است و نوعی شناخت فطری او را با مبدأ آفرینش آشنا و مرتبط می‌سازد. از این دیدگاه تمامی ملل مذکور در شاهنامه، به‌رغم نژاد، فرهنگ و جغرافیای متفاوت، یکسان می‌نمایند چنان‌‌که همه آنان هنگام شادی، غم، پیروزی، شکست، قدرت، ناتوانی و .... به نوعی روی به درگاه او می‌آورند، سپاسگزار او می‌شوند و از او استمداد می‌جویند. بررسی جایگاه و مقام‌های یادکرد خداوند در شاهنامه موجبات آشنایی بیشتر ما را با باور ایرانیان باستان درباره آفریننده جهان هستی و چگونگی نقش و حضور او در زندگی و ذهن و دل آنان فراهم می‌سازد. به ویژه آن‌که این کتاب عظیم دربردارنده بخش مهمی از تاریخ، زندگی و بسیاری از باورهای دینی این قوم، در گذشته‌های بسیار دور است و یکی از مستندترین و کامل‌ترین منابعی است که از این نظر فعلاً در دسترس ما قرار دارد.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی
مقاله