در کشور ما ایران ابنیه تاریخی و اسلامی که مایه افتخار و مباهات است زیاد به چشم می‌خورد. از جمله مسجد گوهرشاد را می‌توان نام برد، که در ردیف ارزنده‌ترین آثار اسلامی قرار گرفته است این بنای مقدس که در جوار مرقد هشتمین پیشوای شیعیان جهان بنا گردیده است همه ساله هزار نفر مسلمان پاک‌نهاد از اکناف جهان و آنانکه مجاورند به روضه منوره مشرف می ‌شوند. کتاب حاضر خلاصه‌ای از کتاب مفصل "جامع گوهرشاد" است که به منظور بازدید طبقات مختلف مردم از فعالیت های عمرانی جامع مزبور تهیه شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

63dfa4e7a3aa9.jpg

اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران در قرن هشتم هجری از سقوط ایلخانان تا تشکیل تیموریان

ابوالفضل نبئی

در این کتاب درباره چگونگی پیدایش سلسله ایلخانان تا تیموریان و ویژگیهای سیاسی و اجتماعی برخی از آنها سخن گفته شده است. اگرچه درباره بعضی از این خاندانها پژوهشهای مستقلی نگارش یافته است اما چون تجزیه و تحلیل وقایع سیاسی تاریخ این دوره برای علاقه مندان و دانشجویان امری دشوار می نماید نویسنده بر آن شد که کتابی مستقل دراین باره فراهم آورد و در آن مهمترین مسایل سیاسی و اجتماعی ایران را در دوره ایلخانان بررسی کند. این کتاب در دو بخش و ده فصل، برابر فهرست ارائه شده، تنظیم یافته است.

63ac2ffbafcb2.jpg

جنبش های دینی ایرانی در قرنهای دوم و سوم هجری

غلامحسین صدیقی

تحقیق درباره تاریخ ایران پیش از اسلام و در بدو ورود آن با مشکل اساسی کمبود منابع روبرو است و همین منابع محدود نیز نگاهی صرفا روایی دارند. در میان آثاری که به بررسی موضوع مذکور می‌پردازند کتاب «جنبش‌های دینی ایرانی در قرن‌های دوم و سوم هجری» نوشته دکتر غلام‌حسین صدیقی از کتب تحلیلی است که نگاهی جامعه‌شناختی به فضای دینی پیش و پس از اسلام در ایران را با محور جنبش‌های دینی بر اساس تحقیقی تاریخی ارائه می‌کند.