کتاب مکاتیب عبدالله قطب شاه از دکتر نجمه صدیقه که در کتب خانه و اداره تحقیق مخطوطات مشرقی آندهراپردیش حیدرآباد در سال 1993منتشر شده است

منابع مشابه بیشتر ...

59a69e7306277.png

مکاتیب فارسی عبدالله قطب شیرازی

عبدالله قطب شیرازی

ملا عبدالله قطب بن محيى از معدود نويسندگان عارف قرن نهم مى‌باشد كه نامش در تذكره‌ها نيامده است. تاريخ تولد و وفات او معلوم نيست، اما با توجه به شواهد موجود مى‌توان گفت بين سال‌هاى 838 تا 909ق مى‌زيسته است و فرزند محيى الدين كوشكنارى لارى و استاد حكيم معروف ملا جلال الدين دوانى بوده است. وى يكى از معدود رهبران فكرى و دينى است كه با روش مخصوص به خود و از طريق نگارش انبوه مكاتبات اخلاقى - علمى به رهبرى و اداره اجتماع اقدام نموده است. از سوى ديگر مبلغين او در نواحى مختلف فارس و ساحل خليج فارس پراكنده مى‌شدند و به تبليغ ايده‌هاى رهبر خود مى‌پرداختند. مكاتيب عبدالله قطب بن محيى، مجموعه ارزشمندى از نامه‌هاى اخلاقى و عرفانى شيخ عبدالله قطب بن محيى به زبان فارسى است كه براى سالكان طريقت نوشته است و در جايگاه ادب فارسى از اهميت ويژه‌اى برخوردار است. كتاب مشتمل بر 110 نامه است. در نامه‌ها از صنايع گوناگون لفظى و معنوى، همچون سجع و جناس و مراعات نظير و نيز از اشعار بزرگان ادب ايران بسيار استفاده شده است.

5613b986cb3dd.PNG

مکاتبات سلطان عبدالله قطب شاه

سرزمين دكن در جنوب هند واقع شده است و قريب به هفتصد سال، ايراني‌تبارها در اين ناحيه در هشت سلسله مختلف حكومت كردند. در دوره اين حكومت‌ها تمدن و فرهنگ ايراني به ويژه هنر، زبان و ادبيات ايرانيان در اين سرزمين شكوفا گرديد. سلطان محمدقلي قطب شاه؛ چهارمين پادشاه سلسلۀ قطب شاهيان و حاكم وقت دكن در جنوب هند، شهر حيدرآباد دكن را در سال 1590 م تاسيس كرد. قطب شاهيان كه خانداني ايراني‌تبار و شيعه‌مذهب بودند، از 918 تا 1098 ق/ 1512 تا 1687 م بر اين منطقه حكومت كردند. سلطان عبدالله قطب شاه (1083-1020) بيش‌ترين دورۀ حكومت را در سلسلۀ قطب شاهي داشت و 46 سال مقتدرانه فرمانروايي كرد. در دورۀ حكومت وي كه از نظر آسايش مردم معروف است، قلمروي قطب‌شاهيان گسترش يافت. ولي قلعۀ گلكنده در سال‌هاي 1636 تا 1656 م تحت فشار شديد گوركانيان دهلي قرار گرفت و از اين زمان سلسلۀ قطب‌شاهيان رو به افول گذاشت. اين مجموعه، شامل نمونه‌هايي از نامه‌نگاري در ادبيات فارسي آن دوره، ميان سلطان عبدالله قطب شاه با سلاطين و افراد ديگر است. این کتاب در سال 1386 به کوشش احمد علامه فلسفی توسط انتشارات وزارت امور خارجه ذیل بخش اسناد و مدارک تاریخی منتشر شده است.