بزرگمهر، حکیمی بزرگ و دانایی روشندل و بسیاردان بوده است؛ از این‌رو به‌تحقیق خواندن شرح‌حال و اندیشیدن به اندیشه و گفتارهای بلندش و کردار ستوده‌اش، سودها دارد. این کتاب در احوال و گفتارهای حکیمانه اوست، آمیخته به داستان‌هایی لطیف و شیرین.

منابع مشابه بیشتر ...

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

65ef2775a514b.jpg

بزرگان ما - جلد اول

ع. فاضل زاده بدیع

موضوع کتاب بزرگان ما تالیف ع. فاضل زاده بدیع شرح حال و منتخب اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1312 منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61112a49dd3a1.jpg

عارف نامی بایزید بسطامی

اقبال یغمایی

کتاب عارف نامی بایزید بسطامی شمال این عناوین است: بحثی در معنی و مفهوم تصوف، بایزید بسطامی، برخی از اقوال بایزید بسطامی، معاصران بایزید، جغرافیای تاریخی قومس و بسطام، آثار باستانی بسطام، توضیحات و استدراکات. نویسنده کتاب اقبال یغمایی است و در اسل 1367 توسط انتشارات توس چاپ شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب
6043795a80eca.jpg

ابومسلم نامه، حماسه ابومسلم خراسانی

مجاهدات و سرگذشت این سردار سختکوش خاصه پایان دردناک زندگیش که در جوانی فدای غدر و مکر منصور دومین خلیفه عباسی شد در هاله‌ای از افسانه‌های قهرمانی قرار گرفته، و به صورت سرداری تاریخی و نیمه افسانه‌ای درآمده است. در بیشتر داستانهای شبیه ابومسلم نامه وقتی دسته‌ای از دلیران در تنگنا می‌افتند و از رهایی ناامید می‌شوند در انتظارند که امری خارق‌العاده شبیه به معجزه به وقوع بپیوندد و از خطر خلاص یابند اما در ابومسلم‌نامه از دیو و غول و جن و جادوگر و شکستن طلسم و از این چیزها اثر و خبر نیست، همه کارهای خطیر که پشت دشمنان کوچک و بزرگ ابومسلم و یارانش را شکسته و مایه نگونساری خلیفه و عاملانش شده دلیری و همت و تدبیر ایشان است. شیوه نگارش ابومسلم‌نامه ابوطاهر طرطوسی ساده و روان و عامیانه است بدان سان که مردمان باهم سخن می‌گویند. اما چندان سست و بی‌مایه نیست که ملال‌افزا باشد. ظاهرا نخستین داستان قهرمانی است که بدین شیوه نگارش یافته و چون در نظر مردمان مقبول افتاده بعدها خاصه در زمان صفویان بر آن سیاق کتابها پرداخته‌اند. ابومسلم‌نامه هم داستانی حماسی است هم بیانگر بسیاری آداب و رسوم و حرفتها و چگونگی زندگی مردم در آن دوران. مثلا در برخی جاها اسباب جنگ جنگاوران آن زمان و چگونگی به کار بردن آنها، طرز صف‌آرایی دو دشمن، وضع در حصار گرفتن و قلعه‌گیری، و بسیار چیزهای دیگر.

نثر/متون کهن
کتاب