فلسفه آموزش و پرورش را باید «حکمت تربیت» نامید و مقصود از آن را راه‌گشایی خردمندانه در عمل تربیتی دانست. این کتاب درباره فلسفه آموزش و پرورش است که نویسنده توانسته به‌خوبی مباحث بنیادی و عمومی فلسفه آموزش و پرورش و همچنین مهم‌ترین مکاتب مختلف فلسفی را در ارتباط با زمینه‌های اصلی قلمرو فلسفه از عهد کلاسیک تا عصر حاضر بررسی کند.

منابع مشابه بیشتر ...

6509b5a95be71.jpg

آشنایی با فلسفه آموزش و پرورش‌

جی‌. اف‌. نلر

«فلسفه آموزش و پرورش» یکی از دانشهای میان‌رشته‌ای است که با دو قلمرو «فلسفه» و «آموزش و پرورش» (یا علوم تربیتی) در ارتباط است و تحصیل آن نیز مستلزم اطلاع قبلی از مبانی و مباحث فلسفه از یک سو و دانستن مبانی دانش‌ آموزش و پرورش از سوی دیگر است. در ایران، تا آغاز دهه 1340، فلسفه آموزش و پرورش دانش مستقلی تلقی نمی‌شد و تنها برخی از مباحث آن نخست در درسی به نام «اصول آموزش و پرورش»، و سپس در درسی با عنوان «فلسفه و اصول آموزش و پرورش» تدریس می‌شد. از این دوره به بعد و با ورود دانش‌آموختگان دوره‌های عالی علوم تربیتی از دانشگاههای آنگلوساکسون، رفته‌رفته کتابهایی ـ هر چند معدود ـ با عنوان «فلسفه آموزش و پرورش» ترجمه و تألیف و منتشر شد و به موازات آن، درسی به همین نام نیز در برنامه دوره‌های تحصیلی تازه تأسیس شدة علوم تربیتی پدید آمد.

6018054e7dfdc.jpg

تربیت در گلستان سعدی

محمد جابانی

موضوع کتاب تربیت در گلستان سعدی درباره سرگذشت سعدی و آثار او، در بخشی دیگر به نویسندگان و فلاسفه معاصر سعدی و نظریات تربیتی آنان پرداخته شده است. در بخش بعدی عقاید کلی سعدی درباره تعلیم و تربیت و علل پیدایش نظریات مختلف تربیتی و نظریات سعدی در مورد تاثیر محیط و ... مورد نظر بوده است.