635fec466d1c2.jpg

نردبان آسمان (مجموعه مقالات درباره جلال الدین محمد بلخی 1352 - 1358)

«نردبان آسمان» در برگیرندهٔ هشت مقالهٔ پژوهشی در باب مولانا جلال‌الدین محمد بلخی است که بین سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۸ هجری خورشیدی نوشته شده‌اند. این مقاله‌ها که نشانگر بینش و نگرش عمیق واصف باختری بر شعر و اندیشهٔ مولانا است و از شیفتگی او بر خداوندگار بزرگ بلخ حکایت دارد، دربرگیرندهٔ مقاله‌هایی «گذاری به نیستان میقات»، «سرشت و سرنوشت انسان از چشم‌انداز جلال‌الدین محمد بلخی»، «خاربن‌هایی بر دیوار باغستان»، «طیفی از منحنی‌های رنگین»، «دو فرزانه همروزگار، دو بینش ناهمگون»، «دژ هوشربا و بربادی خانوادهٔ آشر»، «باخودبیگانه‌گی برخاسته از زبان و آرمان زبان جهانی از دیدگاه جلال‌الدین محمد بلخی» و «نردبان آسمان» است.

منابع مشابه بیشتر ...

663cd89485546.jpg

نه گفتار از نه استاد

جمعی از نویسندگان

کتابی که ترجمه آن اینک از نظر شما میگذرد رساله مختصری است که بیشتر برای تدریس در مدارس نوشته شده است. فلیسین شاله، درین رساله موجز سعی کرده است چنانکه شیوه اوست تمام مسائل مهم متافیزیک را با بیان ساده و دلپذیری مطرح و تقریر کند. بیان او در مورد مباحث فلسفی بیان یک فیلسوف نیست بیان یک معلم است. بیان او در مورد انتقاد، معتدل و در قضاوت، محتاط جلوه می کند. اقوال و آراء را با بیان ساده و موجزی تقریر می نماید و در همه حال سعی دارد تمام مطالبی را که درباره هر کدام از مسائل متافیزیک گفته اند، تا حدامکان جمع و نقل نماید. معذلک بدون سابقه ذهنی درک مطالب او دشوار خواهد بود. خواننده این کتاب وقتی به خوبی می تواند این مسائل مهم و دقیق و مبهم را درک کند که با جمال از تاریخ فلسفه را می توان توصیه کرد. خواننده ایرانی در چنین مواردی می تواند به کتاب نفیس "سیر حکمت در اروپا" مراجعه نماید.

663cc56bf2f36.jpg

نگاهی دیگر (مقالات و نقدها)

نصرالله پورجوادی

مطالبی که در این دفتر جمع آوری شده است مقالات و نقدهایی است که در طی دوازده سال گذشته به مرور نوشته و در مجله های مختلف، به خصوص در نشر دانش چاپ شده است. سه مقاله و نقد قبل از انقلاب و مابقی بعد از انقلاب نوشته شده است، بعضی مقاله است، بعضی مطالبی است که به مناسبتهایی به عنوان سرمقاله نوشته و در نشر دانش چاپ شده است بعضی دیگر نقدهایی است که بر کتابهای فارسی و انگلیسی نوشته شده است. همه مقالات و نقدها تالیفی است به استثنای یک مقاله که از انگلیسی ترجمه شده است و آن مقاله "نزاع دیوانگان با خدا" نوشته هلموت ریتر است. (تاریخ و محل اولین چاپ مقالات و نقدها در انتهای هر مقاله ذکر شده است)

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6378bad28ae14.jpg

گزینه شعر: تنها ولی همیشه

قهار عاصی در سال 1335 خورشیدی در روستای ملیمه پنجشیر به دنیا آمد. در رشته زراعت (کشاورزی) از دانشگاه کابل لیسانس گرفت. و در چهارم میزان سال 1373 در شهر کابل در جریان جنگ داخلی میان گروه های مجاهدین کشته شد. یکی از آثار او با عنوان "تنها ولی همیشه" گزینه شعری است که در سال 1370 منتشر شده است و بعضی از عناوین شعرها عبارتند از: چراغ آخر این گوشه، وقتیکه عشق را، کشتن را نمی دانم، سیماب، نه گفتن، قحط سال عجب، پائیز بود، پائیز خونین و ...

نظم/شعر معاصر/گزیده‌ ها
کتاب
5b1ba157b1e33.png

نردبان آسمان؛ مجموعه مقالات درباره جلال‌الدین محمد بلخی

واصف باختری

این کتاب دربرگیرنده هشت مقاله و نوشتار درباره جلال‌الدین محمد بلخی است. عناوین مقالات به این ترتیب است: گذری به نیستان میقات؛ سرشت و سرنوشت انسان از چشم‌انداز جلال‌الدین محمد بلخی؛ خاربنهایی بر دیوان باغستان: گذری به حاشیه‌های مثنوی؛ طیفی از منحنی‌های رنگین: پژوهشی درباره بینش شاعرانه جلال‌الدین محمد؛ دو فرزانه هم‌روزگار، دو بینش ناهمگون؛ «دژ هوش‌ربا و «بر بادی خانواده آشر»؛ با خود بیگانه برخاسته از زبان و آرمان زبان جهانی از دیدگاه جلال‌الدین محمد؛ نردبان آسمان.

کلیات/مجموعه مقالات مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
کتاب