در این کتاب تاریخ امده که بعضی از مورخان انقلاب فرانسه را زاییده تلاش های فراماسون هایی می دانند که مخالف حکومت سلطنتی و قدرت کلیسا در جامعه فرانسه بودند. لافایت، دوک دورلئان، مارا، گروشی، تالیران، اسحاق لوشاپلیه، کوندورسه، سیس، بایی، پتیون و دانتون جزء فراماسون هایی بودند که در لژهای فراماسونری برای جمهوری برنامه ریزی کرده و دوره های ترور و وحشت، دیرکتوار و دوران کنسولی و بالاخره امپراتوری ناپلئون بناپارت دست پرورده آنها است. ناپلئون بناپارت جزء فراماسون ها نبود و در مجموعه قوانین مدنی ناپلئون از بیانیه حقوق بشر فراماسون ها صحبتی نشده است. همان گونه که درآمریکا اتفاق افتاد، در تکوین انقلاب فرانسه، نقش و اهمیت استادان ماسون فرانسوی بسیار زیاد است. در صدر علل و عوامل ایجاد انقلاب، ملت لگدمال شده ای قرار است که در اثر حکومت استعمارگر و استعمار طلب پادشاهان، اشراف، نجبا، درباریان، وزیر تعصبات خشک کلیسای کاتولیک به جان آمده، موجبات ایجاد این حرکت آزاد کننده را فراهم ساخت. فعالیت رهبران انقلاب در داخل این طرح ها، در تهیه و تنظیم قوانین اساسی با اهداف نمایشی و صوری «رهانیدن ملت از زیر یوغ استعمار، آزادسازی خلق از فشار تعصبات خشک (که به طور تصنعی ایجاد می گردد)، تامین حقوق فردی، سیاسی و اجتماعی» خلاصه می شود. این فعالیت ها باید منطبق با هدف های ماسونی باشد تا در پیاده کردن آن مشکلی پیش نیاید.

منابع مشابه بیشتر ...

659eaf879979e.jpg

تاريخ روابط ايران و ناپلئون (بانضمام سياست روس و انگليس در ايران)

عباس ميرزا اعتضادالدوله

در نیمه اول قرن سیزدهم هجری وقایع و حوادث بزرگ و مهمی در اروپا روی داد که اثرات آن از حدود اروپا خارج شد و به دیگر نقاط جهان نیز وارد شد. در این میان ایران هم به نوبه خود از اثرات آن حوادث مهم مانند انقلاب کبیر فرانسه و جهانداری ناپلئون کبیر و لشکرکشی ها و فتوحات او بی نصیب نماند. سیاست خارجی ناپلئون اول و عشق او به غلبه بر انگلستان و جنگ های بین ایران و کشور استعمارطلب روسیه تزاری خواه ناخواه دربار فرانسه و ایران را به هم نزدیک کرد. در پی تهاجم سپاه روسیه به ناحیه قفقاز در سال ۱۲۱۸هـ.ق. فتحعلی شاه که درصدد جلب متحدی بود، نامه ای مبنی بر علاقه خود به عقد اتحاد با فرانسه به ناپلئون نوشت. ناپلئون با آنکه با این اتحاد موافق بود، اما چون اطلاعات دقیق و کاملی از وضع سیاسی و عمومی ایران نداشت، بعد از رسیدن نامه فتحعلی شاه، ژوبر مترجم و منشی دربار خود را از راه عثمانی به ایران فرستاد تا تحقیقات خود را از دو کشور مزبور به امپراتور گزارش دهد. کمی بعد از حرکت ژوبر، ناپلئون آجودان مخصوص خویش رومیو را نیز به ایران فرستاد. رومیو در رجب سال۱۲۲۰ هـ.ق. با منشی خود وارد تهران شد، اما چند روز بعد از ورود به ایران وفات یافت. ۹ ماه بعد از مرگ رومیو، ژوبر که قبل از ورود به ایران برای انجام ماموریتی به عثمانی رفته بود، به ایران آمد و به حضور فتحعلی شاه رسید. اما او نیز به علت بیماری نتوانست در ایران دوام آورد و ناگزیر شد ایران را ترک کند و به اروپا برگردد... با مرگ آغا محمدخان قاجار حکومت ایران به فتحعلی شاه رسید و مدت سی سال و پنج ماه بر ایران حکومت کرد. حکومت وی مصادف بود با ظهور ناپلئون در اروپا، کوشش دولت انگلستان برای حفظ مستعمرات خود و به قدرت رسیدن الکساندر اول تزار روسیه که می خواست به وصیت پطر کبیر برای راه یابی به آب های آزاد ..

64a41ff2284f6.jpg

فرهنگ اصطلاحات منطقی

محمد خوانساری

فرهنگ اصطلاحات منطقى به انضمام واژه‌نامه فرانسه و انگليسى، اثر صاحب كتاب «منطق صورى»، محمد خوانسارى (اصفهان، 1300-1388ش، تهران) است كه نویسنده در آن، معانى واژگان و اصطلاحات علم منطق صورى را به‌صورت الفبايى، مطرح و با استناد به منابع معتبر اين علم تعريف كرده است. او در پايان، معادل‌هاى اصطلاحات منطقى را به زبان‌هاى فرانسه، لاتين و انگليسى نيز آورده است. اين كتاب از دو مقدمه نویسنده (مقدمه چاپ دوم و اول)، علائم اختصارى و متن اصلى (شامل اصطلاحات منطقى از الف تا ياء) تشكيل شده است. در اين اثر در مجموع، معانى تعداد 779 واژه و اصطلاح توضيح داده شده است. روش نویسنده در اين اثر استناد مستقيم به منابع اصلى علم منطق است؛ به اين معنا كه براى شرح هريك از اصطلاحات، جمله يا جملاتى از كتاب‌هاى «أساس الاقتباس»، «الإشارات و التنبيهات»، «دانشنامه علائى»، «درّة التاج»، «الشفاء (المنطق)» «معيار العلم»، «منظومه» حاج ملا هادى سبزوارى و «النجاة» آورده و به همان اكتفا كرده و در توضيح، اندكى افزوده است. نویسنده گاه از نمودار نيز براى تفهيم مطالب استفاده كرده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6370de737ee22.jpg

خاطرات حسام الدوله معزی (نجفقلی - معروف به آقاسردار)

نجفقلی معزی

کتاب حاضر، بازنویسی زندگی‌نامه‌ی خود نوشت "نجفقلی میرزا" ملقب به آقاسردار است که از سوانح مربوط به سفر مولف به فرانسه برای تحصیل تا روزگار بازنشستگی را شامل می‌شود. در مقدمه می‌خوانیم: "نوشته‌های معزی از این حیث مخصوصا مفید است که اطلاعات دست اول درباره‌ی خاندان امیر اعظم دارد. جز آن نکته‌های خواندنی راجع به وضع ادارات از آن عاید می‌شود. خواندن سرگذشت یک مامور دولت و ماجراهای ماموریت او در ولایات مختلف، برای تاریخ اداری و اجتماعی ایران مفید است". کتاب با تصاویری از نگارنده و دست خط‌های وی به پایان می‌رسد.

شرح حال/خاطرات و یادداشت ها
کتاب