شناخت زمينه‌هاي فکري و تاريخي خيزش‌هاي مردمي منطقه خاورميانه، از منظر شعر و ادب و به ويژه در شرايط کنوني، مي‌تواند براي علاقمندان ادب سياسي بسيارسودمند باشد. يکي از شاعران پرآوازه‌اي که تأمل در آثار ادبي و به خصوص اشعار سياسي او، مخاطب را با چنين بستري آشنا مي‌سازد، نزار قباني (1998م)، شاعر بزرگ سوري است. راقم اين سطور با مطالعه و بررسي مجموعه آثار 8 جلدي و به‌ويژه سروده‌هاي سياسي او از يک‌سو و بررسي ديدگاه‌هاي پاره‌اي از منتقدان احساساتي وي از ديگرسو، به اين مهم دست يافت که نزار برخلاف ديدگاه‌هاي گروهي از ناقدان افراطي شعرش، تنها يک شاعر تغزلي، رمانتيک يا لاابالي محسوب نمي‌شود، بلکه او ضمن تسلط کافي بر مباني انديشه سياسي مدرن و خودآگاهي اجتماعي بالا و نيز به دليل احساس مسئوليت سياسي‌اش، عمر پربار ادبي خود را در مبارزه براي آزادي و آگاهي مردمش از شر استبداد داخلي و اشغالگري خارجي صرف نمود. وي توانست در اين زمينه، بيش از هر شاعر ديگر عرب، نقش ايفا کند و مخاطبان خود را نيز نسبت به ساختار استبدادي و اوضاع نابسامان فرهنگي، اجتماعي و سياسي جامعه خويش، بيش از پيش آگاه نمايد و آنان را براي برانداختن آن اوضاع برانگيزاند. نزار با بيان صريح ويژگي‌هاي حکومت‌هاي استبدادي منطقه در اشعار خود، از جمله: ارعاب مردم، گسترش جو امنيتي، تکثر زندان‌ها، اعمال سانسور، شکنجه و سرکوب مخالفان، عوام‌فريبي، منفعل و منزوي‌نمودن روشنفکران و ذره‌اي‌کردن مردم و ...، ساختار آنها را مصداق بارز حکومت‌هاي عقب‌مانده و ضد توسعه تلقي نموده است. اين همان نکته‌اي است که تاکنون بحث مشبع و منسجمي درباره آن تحرير نيافته است.

منابع مشابه بیشتر ...

5dcc1c72974df.png

الادب العربی المعاصر فی مصر

شوقی ضیف

یورخ هذا الکتاب لأدبنا العربی المعاصر بمصر فی مدئة عام من سنة 1850 الی 1950 و یربط حلقاته ربطاً متناسقا، یکشف عن المژثرات والدوافع المختلفة التی عملت فی حیاته، و یصور تطور الشعر و اتجاهاته التی نشأت فیه، و ما یمتاز به کل اتجاه من خصائص و ممیزات، کما یصور تطور النثر، والمعارک التی احتدمت بین المجددین و المحافظین، و ما بذله الادباء و الشعراء من جهود فی بناء صرح ادبنا الحدیث. و لقد تناول المؤلف بالدرس و التحلیل آثار هؤلاء المجددین الذین ترکوا لنا هذا التراث الضخم، فی اسلوب ممتع و نظرات ثاقبة، جعلت کتابه ذخیرة ادبیة و سجلا تاریخیا وافیاً.

5979e00776efd.jpg

فلسفه فرهنگ و هنر

محمدجعفر جعفرى لنگرودى

محمدجعفر جعفرى لنگرودى (1302- ؟ شمسی) پس از کسب دانش‌ حوزوی، به تحصيل در رشته حقوق قضايى تا مقطع دکترا ادامه داد و بنيان اولين دايرة المعارف حقوقى را پایه ریزی کرد. کتاب پیش رو که در قالب مناظره پدر و فرزند نگارش شده است، به ارزش انسان، نظام دولتشهرها، فرهنگ عشایری، جنگ و فرهنگ، رشد حکومت، فرهنگ بسته، نقش خیال در رشد فرهنگ و ... در ایران و جهان می پردازد. این اثر در سال 1370 توسط کتابخانه گنج دانش در اختیار علاقمندان قرار گرفت.