6491c2f6e265e.jpg

قائم مقام فراهانی چهره درخشان ادب و سیاست

مکان چاپ: تهران ناشر: ندا تاریخ چاپ: ۱۳۷۶ هجری شمسی زبان: فارسی

کتاب قائم مقام فراهانی چهره نمایان و درخشان ادب و سیاست از نمونه های خواندنی های تاریخ کتابی می باشد درمورد پیرامون زندگی میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی صدر اعظم ایران که سیاست‌مدار و ادیب و فردی معروف و اثر گذار ایران‌زمین در زمان حاکمیت و سیاست و همچنان ادب و هنر نیمه ی اول قرن سیزدهم هجری می باشد.قائم مقام پیشرو نگرش و پیشاهنگ اصلاحات و همچنان به‌ گونه ای زمینه‌ساز حکومت‌ داری به روش میهن‌ دوستانه در ایران و از پیشگامان مبارزه با استعمار جدید در زمان نوین است. روشی که پس از مدتها به دست اشخاصی مثل امیرکبیر و مصدق ادامه پیدا کرد.

منابع مشابه بیشتر ...

66589769713c5.jpg

البرق الامع مشتمل بر قصاید ، غزلیات ، ترجیعات ، مقطعات ، ساقی نامه ، رباعیات و مدایح

حسین لامع قزوینی

این کتاب که در واقع دیوان اشعار لامع است ، بار اول در سال 1342 شمسی با مقدمه ای از دکتر «رضا زادۀ شفق» در چاپخانۀ بانک بازرگانی و بار دوم در سال 1380 شمسی توسط انتشارات شعاع منتشر شده است . این دیوان مشتمل است بر قصاید ، غزلیات ، ترجیعات ، مقطعات ، ساقی نامه ، رباعیات و مدایح.

66587c5899664.jpg

با حماقت بجنگیم

هاشم مخیر ایرانی

کتاب با حماقت بجنگیم نوشته دکتر هاشم مخیر ایرانی است که در سال 1372 منتشر شده است و موضوع کتاب در مورد ایران و جمعیت ایران و سبک و شیوه زندگی مردم در ایران اشاره دارد

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

607ee3ea9f2b5.jpg

ترانه های ملی ایران، سیری در ترانه و ترانه سرایی در ایران

محمد احمدپناهی سمنانی

مجموعه حاضر با درج نمونه ای از ترانه های فولکلوریک، تصنیف ها و دو بیتی ها همراه است به معرفی برخی ترانه و تصنیف ها و ویژگی های هر یک نیز سرایندگان آن اختصاص دارد. به طور کلی کتاب با این مباحث تدوین شده است: "سخنی چند درباره ترانه های ملی"، "ترانه های فولکلوریک"، "تصنیف و مختصری درباره آن"، "بابا طاهر و میراث جاودانی او"، "پورفریدون و ترانه های او"، "دو بیتی در شعر جنوب و ارتباط با موسیقی بومی" و "حال و مقال فایز دشتستانی".

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
604609a0967b4.png

آداب و رسوم مردم سمنان (مثل‌ها، افسانه‌ها، لطیفه‌ها، باورهای عامه، حرف و فنون سنتی)

محمد احمدپناهی سمنانی

در این کتاب، به گردآوری ادبیات عامه گرایش بیشتری به چشم می‌خورد و علت آن هم این است که در این منطقه، ادبیات جای خاصی دارد. برخی از داستان‌ها و لطیفه‌ها به گویش محلی تنظیم و آوانویسی و ترجمه شده است تا نمونه‌هایی که ارائه شده، بتواند خواننده و پژوهشگر را در آشنایی با گوشه‌های پرچرخش و متنوع این فرهنگ یاری دهد. مطالب کتاب در نوعی تقسیم‌بندی موضوعی تنظیم شده است. مباحثی که در این کتاب مطرح شده‌اند، عبارتند از: جغرافیای تاریخی و زبان، هنر و ادبیات عامه، افسانه‌ها و لطیفه‌ها، آداب و رسوم، باورهای عامیانه، فنون و حرف سنتی، کشاورزی و دامداری.

فرهنگ و تمدن/آداب و رسوم
کتاب