در این مجموعه، برخی چهره‌های سرشناس سینما، تئاتر، فیلم‌سازی، کارگردانی و دست اندرکاران سینمای زن ایران معرفی شده‌اند .این مجموعه براساس حروف الفبای نام خانوادگی افراد نظام یافته است .درباره هر یک از افراد این اطلاعات مندرج است :نام و نام خانوادگی، شغل اصلی سینمایی، مروری کوتاه بر زندگی سینمایی، فیلم‌شناسی و تصویری از فرد .در پایان کتاب تصاویری از زنان سینمای ایران به چاپ رسیده است .

منابع مشابه بیشتر ...

6146e98f58009.png

سینما و ساختار تصاویر شعری در شاهنامه

احمد ضابطی جهرمی

شاهنامه که با تحمل 30 تا 35 سال رنج گران شاعر حماسه‌سرایی که از نبوغ و همت عظیمی برخوردار بوده و به سرزمین و افتخارات اجدادی خود عشق می‌ورزیده و در شرایط تاریخی حساسی به دفاع از زبان و فرهنگ اصیل قوم خود پرداخته خلق شده، نه‌تنها واجد غنای عظیم ادبی و هنری و ویژگی‌های ژرف اخلاقی، انسانی و معنوی است، بلکه از لحاظ جنبه‌های نمایشی و ادب دراماتیک از جمله تراژدی‌نویسی و داستان‌پردازی اثری یگانه است. هدف این کتاب توضیح یا تشریح چگونگی استفاده مستقیم از امکانات نمایشی یا تصویری موجود در شاهنامه نیست، بلکه دادن شناختی بنیادی یا ایجاد زمینه‌ای اساسی در کسب دانشی نسبت به این نکته مهم است که فردوسی چگونه و با چه روش‌هایی تصویر را خلق کرده و امروزه چه روش‌هایی برای تصویرسازی در سینما متداول بوده و هست که می‌توان مشابه همان روش‌ها را در تصویرسازی فردوسی نیز یافت. به طور کلی آیا بین شعر کلاسیک ما و سینما زبان و روش‌های بیانی مشترکی وجود دارد و اگر وجود دارد، این روش‌ها کدامند؟

5c87d9c2a3c36.png

همکنش زبان و هنر

جمعی از نویسندگان

این کتاب متشکل از پانزده سخنرانی پیاده شده و ویراسته یا مقالات مبتنی بر سخنرانی‌هایی که در نشست‌های گوناگون پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری ایراد شده است. عمده مقالات به سلسله مباحث هنر، اندیشه و ادب در گستره فرهنگ ایرانی ـ اسلامی مربوط می شود. همچنین دو مورد از سخنرانی های «سلسله مباحث ادبیات پایداری» نیز در مجموعه گنجانده شده است. عناوین برخی از مقوله‌های کتاب عبارتند از: نگاهی تازه به نظام سبک‌شناسی زبان و هنر/ کورش صفوی، نگاهی به نظام نشانه‌شناسی زبان و هنر/ فرزان سجودی، فضای پس از مرگ در ادب فارسی/ احمد تمیم‌داری، بررسی آرایه تشخیص در خاطرات/ علیرضا کمری، سبک‌شناسی شبیه‌خوانی: متن و اجرا/ منوچهر یاری، زبان و بیان در هنر اسلامی/ محمد خزائی، نمایش عروسکی از دید هنری/ فرناز بهزادی و ... .