در دوران کنونی، که به حق عصر انفجار اطلاعات نام گرفته، اطلاع رسانی جایگاهی والا و بس خطیر یافته است. نگاهی گذرا به روند اطلاع رسانی، گستردگی کار را به نمایش می گذارد. در این میان، گسترش رسانه های جمعی در مدت یک نسل، شگفت آور بوده است. چاپ سالانه 8 میلیارد کتاب، شامل بیش از نیم میلیون عنوان تازه، در جهان، خود گواهی بر این مدعاست. علم، این گوهر تابناک یگانه دوران ما، بی مملکت و بی مالک است، و این کتابخانه ها هستند که باید آن را ببینند، بشنوند، بخوانند، بررسی کنند و برگزینند. از نکته های مهم در کار مجموعه سازی و مجموعه گستری در کتابخانه ها این است که اندیشه و ابتکار، وقف هیچ عصر و نسلی نیست و از دستاوردهای همگان و هر زمان باید سود جست. بدین سان لازم است مجال ورود اندیشه ها به مجموعه ها فراهم گردد؛ خسّت در عرصه علم و تنگ چشمی در پذیرش آن پسندیده نیست. کتاب حاضر، در قالب متن درسی، درونمایه مجموعه های کتابخانه ای- اعم از کتاب، نشریه های ادواری، میکروفرمها، ابزارهای دیداری و شنیداری و جز آنها – و موضوع پیدایش آنها در مراحل گونه گون بازاریابی تا توزیع و جای گیری آنها در کتابخانه را، به شرح بررسی میکند.

منابع مشابه بیشتر ...

6644c3749d05d.jpg

کتاب و کتابخانه (مدیریت و توسعه فرهنگی) مجموعه مقالات

غلامرضا فدائی عراقی

مقالاتی که در این کتاب جمع شده مجموع 29 مقاله است که عمدتا جانمایه مدیریتی دارند. گاه مدیریت به معنای اخص در آن مطرح شده و گاه حاوی پیامهای مدیریتی درباره تدوین کتاب و یا تنظیم کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی است و یا به نوعی گزارش از تلاش های سازمان با مراکز و کتابخانه هایی دارد که نقش مدیریت در نحوه ارائه خدمات انها بارز و آشکار است و عمدتا بیانگر نوع نگرش نویسنده به کتاب و کتابخانه است.

66128e3050818.jpg

کتابخانه آموزشگاهی

مرکز خدمات کتابداری

نوشتاری که اکنون مورد ملاحظه قرار می گیرد با توجه به نیاز آموزشگاه های کشور به ویژه دبیرستانها برای بنیادگذاری کتابخانه های خود و اداره آن، به وسیله کتابداران مرکز خدمات کتابداری این موسسه آماده شده است و هدف آن تامین یک سلسله داده های زیربنائی و اساسی برای تاسیس و اداره چنین کتابخانه هایی میباشد. کوشش نویسندگان بر این بوده است که با در نظر داشتن شرایط و امکانات کنونی همراه با آینده نگری، مسائل فنی و گاه دشوار کتابداری را به گونه ای چکیده و آسان بازگو سازند تا اولیای آموزشگاهها چون آموزگاران، دبیران و مدیران که به سبب پیشه تربیتی خود به امور مربوط به کتاب و کتابخانه علاقه خاص دارند بتوانند ابزار نخستین برای وصول به هدف پدید آوردنو اداره چنین کتابخانه هایی را در دست داشته باشند.